Ik weet het niet meer

Ik geef het eerlijk toe: ik weet het niet meer. Normaliter ben ik niet op m’n mondje gevallen, heb ik m’n zegje wel klaar, maar ik weet het gewoon echt even niet meer. Wil ik er met gestrekt been in, wil ik de nuance zoeken, of toch misschien maar gewoon de andere wang toekeren. Als moslim in dit land moet je wel over een olifantenhuid beschikken. Heb je die niet, dan kweek je er maar even gauw een, want de lading stront die dagelijk over je wordt uitgestort wordt alleen maar groter en groter. Ik betoogde al eerder dat bij alles, maar dan ook alles in dit land direct naar de islam wordt gegrepen. Als je óveral op moet reageren, dan ben je wel even zoet en persoonlijk heb ik wel iets beters te doen.

Afgelopen weekend besloot een volslagen idioot (understatement) in Noorwegen eerst een overheidsgebouw op te blazen, om vervolgens dood en verderf te zaaien op een zomerkamp. Vrijwel iedereen wist het zeker, dit waren de moslims weer. Ondanks dat de Noorse autoriteiten uitermate terughoudend waren met het verstrekken van informatie, simpelweg omdat deze niet voorhanden was, buitelden de diverse nieuwszenders over elkaar heen om iemand de schuld in de schoenen te schuiven. Voor een nieuwszender bestaat er immers geen ‘ik weet het niet’. Toen op een internetforum een of andere grappenmaker (ironieteken) de daad namens een zekere islamitische groepering opeiste, aarzelde zelfs een krant als de New York Times niet om dit direct als feit te presenteren.

De NOS maakte het helemaal bont. In de journaals en Nieuwsuur ging men tot het uiterste om de schuld in de schoenen van de islam te schuiven. Er werd een lijst mogelijke verdachten gepresenteerd, stuk voor stuk islamitische groeperingen en waar men bij de BBC en CNN zich beperkte tot het noemen van namen, had de NOS een filmpje in elkaar geknutseld. Bewegende beelden doen het altijd beter. Naarmate er meer en meer duidelijk werd over de identiteit van de dader, begonnen nieuwszenders wereldwijd al wat terug te krabbelen, maar niet de NOS. Alles wees volgens hen immers op het werk van moslimterroristen, het had de signatuur van Al Qaida, zo sprak men. Ondertussen steeds meer en meer informatie, de dader was een blanke, blonde man. Ah, sprak men bij Nieuwsuur, dan zou het zomaar een bekeerling kunnen zijn. Als moslim ben je namelijk absoluut schuldig tot het tegendeel onomstoten is bewezen.

En dan nog niet. Van de NRC die de volgende dag bericht dat een rol van Al Qaida niet is uitgesloten, tot een Ellian die in Elsevier van mening is dat de dader dusdanig geobsedeerd was door de islam, dat hij in wezen geislamiseerd was en dus was dit hele voorval te wijten aan de islam. Tel daarbij op de vele berichten die op internet opdoken waarbij men stellig beweert dat dit het werk is van links, erop gericht om ‘islamkritisch’ rechts in een slecht daglicht te zetten en als moslim heb je het dan hoe dan ook gedaan. Ook als je niet schuldig bent, dan toch een beetje. Want de islam is namelijk gevaarlijk en iedereen die de islam aanhangt is een potentiëel gevaar en wie namens de islam iets uitvreet, doet dat namens alle moslims.

Niet Anders Breivik. Dat is een eenzame gek, een megalomane psychopaat die op eigen houtje opereerde. De term terrorist werd direct ingeslikt, want terroristen zijn immers altijd moslim. Breivik, die in ruim 1500 pagina’s zijn ideologie uiteenzet en daarbij veelvuldig zijn voorbeelden aanhaalt – waaronder Geert Wilders – moet los worden gezien van het klimaat dat op dit moment heerst. Ook de berichten op de diverse fora die bevolkt worden door de achterban van de PVV mogen we niet te serieus nemen. Van het daadwerkelijk goedpraten van de daad (het waren immers maar linksmenschen) tot het tonen van begrip (de manier waarop was fout, maar hij had wél gelijk), mogen we niet op de grote hoop van vreemdelingenhaat en islamofobie gooien. Ook wijzen op de paralellen tussen wat bijvoorbeeld de PVV en haar aanhang roept en wat een Breivik vervolgens uitvoert is uit den boze. Haal het niet in je hoofd om te zeggen dat dit soort voorvallen gewoon al heel lang in de lucht hing. Hoe durf je.

Het klimaat dat momenteel heerst is vergiftigd, de maatschappij is tot op het bot toe verrot en ik weet niet hoe ik ermee om moet gaan. Ik ben lang de optimist geweest die ervan overtuigd was dat het wel over zou waaien. Men moest even het een en ander uit hun systeem gooien en daarna zou het wel weer rustig worden. Pim Fortuyn maakte duidelijk dat er iets moest veranderen en daar was ik het destijds mee eens. Niet zozeer inhoudelijk, maar wel met de opvatting dat je simpelweg niet alles eeuwig onder het tapijt kunt blijven vegen. Bij onvrede moet je uitzoeken waar dat vandaan komt en vervolgens moet je het bij de wortel aanpakken. Helaas is Fortuyn op schandelijke wijze om het leven gekomen en is de kloof tussen rechts en links alleen maar vergroot. Rita Verdonk ging vervolgens nog wat verder en toonde zich een ware minister van vreemdelingenhaat en met de opkomst van Geert Wilders is het hek definitief met grof geweld van de dam geschopt.

Ik denk inmiddels niet meer dat het allemaal nog goed zal komen, ik zou niet weten hoe. En ik weet ook niet hoe ik mezelf nog in deze maatschappij moet positioneren. Moet ik überhaupt nog deelnemen aan het maatschappelijk debat? Ik geloof niet dat je stront kan opruimen door er bloemetjes overheen te strooien, maar er andere drollen tegenaan smijten is ook niet bepaald de oplossing. Maar wat dan? Wat antwoord je tegen iemand die elk argument pareert met ‘ja, maar hunnie doen het ook!’ Iemand die ervan overtuigd is dat alles gerechtvaardigd is, omdat de ander zou zijn begonnen? Die niet de moeite neemt om feiten van propaganda te onderscheiden? Hoe ga je een discussie aan met iemand die niet openstaat voor het tegengeluid? En hoe overtuig je iemand die oprecht niet ziet dat het allemaal de verkeerde kant opgaat, voor wie het dusdanig ver van z’n bed is dat het gewoonweg niet bestaat?

Soms wil ik er met gestrekt been in – Ja, Geert Wilders is een fascist, een nazi, een bruinhemd en iedereen die hem volgt is geen haar beter. Ja, zijn uitspraken leiden mede tot een klimaat waarin er uiteindelijk een gek opstaat die daden zoals die in Oslo uitvoert.
Op andere momenten wil ik de dialoog aangaan – Nee, natuurlijk is Wilders niet persoonlijk verantwoordelijk voor de daden van een gek. Anders Breivik handelde net zo min namens de PVV en haar aanhang, als Osama Bin Laden namens de islamitische gemeenschap. Dat iemand roept een bepaalde groep te vertegenwoordigen, betekent nog niet dat dit daadwerkelijk zo is. Gekken heb je overal, binnen elke groep.

En dan is er nog de derde optie en dat is m’n kop in het zand steken, me terugtrekken in een klein, afgesloten wereldje en die barre, boze buitenwereld zo lang mogelijk buitensluiten. Ik kan ervoor kiezen me uitsluitend in m’n eigen vriendenkring te bewegen, omringd door gelijkgestemden. Ik kan ervoor kiezen om geen kranten meer open te slaan, niet meer naar het journaal te kijken. Maar daarmee zou ik mezelf onttrekken aan de realiteit en ook daar heb ik geen zin in. Blijft over dat ik simpelweg geen idee meer heb wat ik moet doen, hoe ik ermee om moet gaan, hoe ik erop moet reageren. Ik ben niet het type dat goed z’n mond kan houden, nooit geweest en ik zal het waarschijnlijk ook nooit worden. Ik kan slecht tegen onrecht en kaart dit graag aan, maar wat is het allemaal vermoeiend.

Misschien dat ik het gewoon allemaal moet doen. De hardnekkige islambashers aanpakken met taalgebruik dat ze blijkbaar wél kunnen begrijpen, fuck de toon van het debat. De dialoog blijven aangaan met hen die wél openstaan voor een ander geluid. M’n schouders ophalen voor hen die gewoonweg niet willen of kunnen zien dat het de verkeerde kant opgaat en de optie openhouden dat ik misschien wel gek ben en het allemaal verkeerd zie. En als het ooit nog zomer wordt in Nederland zet ik tv, radio en de computer uit en steek ik de barbecue aan en kan iedereen die het niet met met me eens is m’n kont kussen. Ik weet het anders ook niet meer.

27 gedachtes over “Ik weet het niet meer

  1. Mooi!!!!!!!!!!! Ik dacht eigenlijk te gaan lezen: En als het ooit nog zomer wordt in Nederland zet ik tv, radio en de computer uit en steek ik de barbecue aan en kan iedereen die het niet met met me eens is langskomen voor wat eten en een pittige discussie… ;)
    Nee echt, mooi geschreven hoor…mijn eerste reactie was: oeh ik hoop dat het geen moslim (groepering) is geweest! gelukkig zat ik in Belgie en heb ik geen NOS gezien…moet er nog steeds aan wennen dat die gasten die bullshit zo lang kunnen volhouden!

  2. Helemaal mee eens, zij het dat ik al bijna nooit meer de dialoog aan ga, zéker niet op internet. Face to face wil ik nog wel eens uitleggen hoe het zit. Als ik zin heb. Soms.

  3. Ik probeer aan iedereen uit te leggen dat dit populistische gezwel heel ongezond is voor deze maatschappij. Maar in het laatste gesprek dat ik had met een vriendin die moslim is, heb ik haar wel gevraagd er voor beducht te zijn dat ze niet in de slachtofferrol gaat zitten. Want dan zit je waar wilders & geestverwanten je hebben willen: dan zwijg je en onderga je wat er allemaal met je gebeurt… En misschien heb ik als niet gelovige makkelijk praten, maar ook ik voel me ontzettend rot over wat er gebeurt momenteel: het grote wijzen naar een religie, een grote groep mensen die schuldig verklaard is en voortdurend het tegendeel moet bewijzen. En ik snap dat je energie op een dag op is. (dat was op dat moment bij haar in elk geval zo)
    En daarom blijf ik in discussie gaan: met leerlingen met een rechtse grote muil, op sites, in het dagelijks leven, in de rij bij de supermarkt als ik iets gewaar wordt. Want ik ben het ook meer dan strontzat. En iedereen mag, nee, moet dat weten.

    Ik hoop op die zon, niet alleen fysiek ook als symbool voor positieve gevoelens.

  4. Wat ik persoonlijk vind : er wonen 6 miljard luitjes op deze aardkloot en er zijn er beslist wel enkele die diep gezakt , ziekelijk gestoord zijn en niets te verliezen hebben . En dat heeft niets met de islam te maken . Wel met geloof en of overtuiging . Denken dit soort dingen te kunnen voorkomen is een illusie en zo oud als de mensheid . Maar je hebt gelijk : in de eerste instantie verwachtte ik ook een man in lang gewaad met een dito baard . Is de westerse wereld toch even wakkergeschud , ja , ook bij ons zit uitschot en nietsontziende idioten .
    Ik beleid geen enkel geloof , aan alle religies kleeft bloed , omdat er altijd macht in het spel is . Wat ik wel aanhang is respect voor diegene die dat mij ook geeft , een open communicatie die niet vergiftigt is met de halve waarheden die bijv Wilders verkondigd , dit soort mensen hebben we al vaker zien voorbijschuiven . Common sense , iedereen is vrij dat geloof aan te hangen wat hij of zij wil , maar het moet geen doctrine zijn die geen ruimte laat voor andersdenkenden .

  5. Deze reactie is bedoeld als steunbetuiging aan iedereen die hetzelfde gevoel heeft als Sa’id. Jullie zijn niet de enigen die met dat gevoel van machteloosheid worstelen, elke dag weer: op school tussen onwetende mensen, op het werk, op straat en ook nog eens op internet en via media. Je wilt er tegenin gaan, uit een gevoel van regelrechte verontwaardiging over de leugens en haat die verspreid worden, maar je moet het ook op een vriendelijke manier doen zodat mensen open voor je staan.

    Moslims staan voor een uitdaging die oeroud is: het spelletje waarin moslims zwart gemaakt worden, constant beschimpt en vernederd en waar zelfs geweld bij komt kijken. De verhalen van volgelingen van Mohammed ﷺ en van hemzelf lijken in grote mate op wat we vandaag meemaken.

    Ook het antwoord dat Mohammed ﷺ gaf is net zo tijdloos: blijf op een vriendelijke en respectvolle manier praten, zoek dialoog, wees kritisch op jezelf zodat je je eigen argumenten en vaardigheden steeds kan verbeteren. En het belangrijkste: geef degenen die met die gevoelens van onbehagen en haat zitten een uitweg, zodat zij ook het gevoel hebben dat ze op een waardige manier van gedachten kunnen veranderen.

    Daarom is het slecht om vuur met vuur te bestrijden, omdat je elkaar in elkaars rollen bevestigt en uit koppigheid nooit van gedachten wil veranderen.

    Ik weet dat het vermoeiend is en zinloos lijkt maar het is de enige mogelijkheid, andere methodes maken het alleen erger. Zie het als een beproeving van God en weet dat geen enkele beproeving gemakkelijk zal zijn. We moeten af van de “huisje-boompje-beestje”- en “laat-me-met-rust”-mentaliteit. We zullen actief moeten worden om verandering teweeg te brengen, maar op islamitische wijze: met vriendelijkheid, geduld en vreedzaamheid.

    Assalamu ‘ala kullakum.

  6. Prachtig stuk. Helder en pijnlijk waar. Het was de daad van een diep gestoorde fanaticus, zoals alle gelijksoortige daden worden gepleegd door mensen met wie geen dialoog meer mogelijk is. Moslim, Christen, Kruisvaarder, Tempelier, extreem rechts, extreem links of wat ook. Het resultaat is steeds hetzelfde. Verdriet, eindeloos verscheurend verdriet. Een samenleving met littekens. De goedwillenden blijft maar 1 ding over. Tot het bittere eind blijven vechten voor een leefbare samenleving.

  7. Ik wilde eigenlijk niet reageren. Zo erg is het al met me: ik zeg zo min mogelijk. Ik ben moe. Moe van het geschreeuw, van álle kanten. Links, rechts, moslim, christen, atheist. Iedereen schreeuw alleen maar, wijst met vingers, zoekt de schuldige.
    Ik weet het, net als Sa’id, niet meer. Ik weet waar ik sta, wat ik denk, maar voel me steeds meer een eilandje, steeds verder van al het geschreeuw weg. En met steeds minder vertrouwen of ik eigenlijk wel terug wil.

    Van een samenleving waar de ontzuiling steeds verder leek te groeien lijken we teruggegooid naar tijden waar ik over las, vroeger, op school. Zuilen als eilanden, waar iedereen steeds verder van elkaar komt te staan. De wederopstanding van de verzuiling, sterker dan ooit, met meer haat, moddergooien en metershoge muren tussen iedereen.
    En ondertussen voel ik me steeds meer een soort hippie worden, terwijl ik dat helemaal niet ben. Ik voel zinnen als ‘kunnen we niet allemaal gewóón doen?!’ denken. Mezelf af horen vragen waarom iedereen toch zo naar elkaar wijst, elkaar de schuld geeft, elkaar bestigmatiseerd.
    Ik hou niet van zuilen, van religies, van tegenstellingen. En weer zo’n hippiegedachte: we zijn toch allemaal mensen? Beoordeel elkaar op grond daarvan. Mens-zijn. En niet op welk zuiltje ze bewonen.
    Waarom klinkt zelfs zoiets ineens zo krom? Ben ik dan toch echt verworden tot boomknuffelaar, gedoemd te zweven tussen de eilanden? Ik wil dit niet.
    En dus zwijg ik. Want ik ben moe..

  8. Pingback: Ik weet het niet meer

  9. Ja! Wél blijven reageren. Wél de nuance blijven zoeken. Meebuigen als het niet anders kan maar nooit breken voor de hufters. Ze zijn met velen en ze zijn soms regelrecht kwaadaardig of intellectueel beperkt. Niet omdat ze het niet met mij eens zijn, maar omdat ze bewust de nuance weigeren te zien. Ze willen dat de wereld overzichtelijk is. Lekker zwart-wit. Wat er ook voor shit in hun leven gebeurt, de anderen hebben schuld. Nooit zij. Zelfs niet een beetje.

    En gewoon blijven zeggen: ‘zo gaan we niet met elkaar om’. Zonder cynisme. En zonder angst voor het sarcasme van de hufters.

  10. Vol vuur geschreven en deels eens, deels oneens. M.b.t. het laatste, ik ervaar zelf geen vergiftigd klimaat en ook geen tot op het bot verrotte maatschappij, in wezen zijn de meeste mensen net zo goed of slecht als ze altijd geweest zijn, denk ik. Ik woon midden in Crooswijk (Rotterdam), waar mensen grotendeels ondanks alle opruiende politici en vaak ook dito media toch nog overwegend relatief vreedzaam naast, op en onder elkaar leven. Maar dat is mijn ervaring. Ik heb getwijfeld of ik hier uberhaupt op zou reageren gezien m’n enigszins andere ervaringen, toch maar gedaan. ;)

    • Kijk: dat vind ik nou gek! Waarom zou je NIET zeggen dat je andere ervaringen hebt? Dat moet toch gewoon (kunnen)? Ik denk trouwens dat het probleem dat Sa’id beschrijft zich vooral afspeelt op internet en een stuk minder in real life, maar ook daar is wel een toename van agressie waar te nemen met name richting vrouwen die een hoofddoek dragen.

      • Natuurlijk zou dat moeten kunnen, maar daar trekt de realiteit zich niet altijd iets van aan. ;) Ik heb net een paar keer te vaak oeverloze discussies meegemaakt (tot scheldpartijen aan toe) waaraan ik m’n energie niet meer wil en ga verspillen. Vandaar dat ik dus wat terughoudender ben (geworden) met reageren op dit soort onderwerpen. Niets geks aan dus. ;)

  11. Heel mooi. Ik ben geroerd door je stuk en ben het ook zeker met je eens dat media te snel met foutieve berichtgeving komen en te snel conclusies trekken. Toch voel ik mij als persoon werkzaam in de media (een jonge journaliste met ambities bij de NOS) geroepen om het één en ander te nuanceren. Media zoals de NOS en andere landelijke media krijgen persberichten binnen van een nationaal of, zoals in dit geval, een internationaal persbureau. Zij verzinnen de informatie negen van de tien keer niet zelf. Daarnaast wordt er juist nadruk gelegd op zijn belangstelling voor de PVV (waar niet?). Ook ik ben geschrokken van hoe snel het woord moslim in de mond werd genomen maar bedacht me ook dat ik daar, als ik later het journaal nog eens mag presenteren, ook niet verantwoordelijk voor gehouden kan worden. Door de komst van social media willen oude media elkaar te snel af zijn en vertrouwen blind op de eerste persberichten en op informatie van internet. Slecht, maar niet zonder reden. Media sterven uit. Maar goed, voor meer informatie hierover verwijs ik je naar mijn scriptie, die gaat over dit soort gevallen van foutieve berichtgeving :)

      • Er bestaan wel dingen als een raad voor de jounalistiek bijvoorbeeld, maar in hun uitspraken mogen zij alleen een advies geven en na die uitspraak is niemand wettelijk iets verplicht. Daarnaast is het heel moeilijk om het internationaal te regelen, want journalistiek verschilt per land nog best aardig. De journalistieke ethiek is overal anders. Ook is het zo dat internationale persbureaus onder een enorme druk staan om maar met nieuws te komen, immers heeft de hele wereld behoefte aan informatie, en dus gaan zij vaak op eerste bronnen af. Ook hierbij speelt de opkomst van social medua een rol.

  12. Na 9/11,aanslagen op stations in Madrid en Londen,op Bali en in Istanbul…is de gedachtengang dat al Qaeida of een andere extremistische moslimbeweging er achter zit,niet zo vreemd.
    Het was ook mijn eerste gedachte.
    Er is nog nooit een bomaanslag opgeëist door Zevende Dag Adventisten of leden van de Pinkstergemeente.

    • Er is inderdaad pas een irreële angst onstaan voor moslims sinds ze de schuld hebben gekregen van de controlled demolition van wtc 1, 2 en 7 en de twee raketinslagen in het pentagon en Pennsylvania.

      Het is de grootste leugen van onze generatie.

  13. Goed stuk. Het is een belangrijk dilemma.

    Ik kan overigens nog wel een opsteker bedenken. Het dilemma komt vooral voort uit het publieke debat en dit grotendeels via de media. In de persoonlijke contacten tussen mensen die anders denken over geloofszaken valt het vaak mee. Niet altijd, maar dat was vroeger niet veel anders. De aversie tegen andere zuilen kon zelfs groter zijn.

    Al met al blijft dit natuurlijk wel een probleem. Genuanceerde bijdragen aan het debat, zoals deze opinie van jou, blijven dan ook meer dan welkom.

  14. Pingback: Ik weet het niet meer | Sa'id Vanenburg

  15. ” We zullen reageren op de Islamitische manier , vreedzaam en met geduld ” Uhm het normale debat of Mohamed echt een profeet van de God van Abraham komt niet van de grond vanwege de angst voor bedreigingen. En ik heb naast mijn Bijbel sinds een tijdje een Koran, en dit boek is veel meer gevuld met fysiek geweld en fysieke oorlog tegen de ongelovigen. Waar de Bijbel spreekt over een Geestelijke Oorlog.

    Om de discrepanties met de Bijbel en de Andere Profeten te zien en de Historische Blunders in de reproductie van het Oude Testament in de Koran op wetenschappelijke wijze, lees een boek als : De Achilleshiel van de Islam, door Harold ten Cate.

    Laat je vooral niet inpalmen door mooie praatjes en doe je eigen onderzoek. Kijk bijvoorbeeld naar de Positie van de Vrouw in landen zoals Saudi Arabie of andere Landen Met Islamitische wetgeving

Plaats een reactie