Uit de oude doos (2004): Brief aan Theo van Gogh

Beste Theo Laat één ding duidelijk zijn: ik heb een enorme hekel aan je. Was ik niet al vervuld van walging door jouw aanblik, dan was het wel door de bagger die uit jouw mond kwam. Naar mijn mening ben je veel te ver doorgeschoten in jouw kritiek op de islam in het algemeen en de moslims in Nederland. Ik houd jou en (onder anderen) je vriendinnetje Ayaan direct verantwoordelijk voor de verregaande mate van polarisering in de Nederlandse samenleving. Vandaag is daar nog iemand bij gekomen: jouw moordenaar.

Van mij hoefde je echt niet dood. Vrijheid van meningsuiting staat bij mij namelijk heel hoog in het vaandel en een ieders recht om zijn mening te ventileren, hoe verwerpelijk ik die van jou ook vond, staat bij mij buiten kijf. En vergis je niet, Theo! Je hebt mij en veel van mijn vrienden tot op het bot gekrenkt met jouw anti-islamitische mening, maar dat maakt mij allemaal niet uit. Want wat heb je aan een mening als je die niet mag uiten? Wie bepaalt dan wat je wel of niet mag zeggen? Als we die kant op gaan wat onderscheidt Nederland dan nog van een dictatuur?

Ik koos er gewoon voor om me niet aan jou te ergeren. Als ik je kop op televisie zag, dan zapte ik weg, jouw internetsite staat niet bij mijn favorieten en volgens mij heb ik geen column van je gelezen en geen film van je gezien. Ik was blij met die keuze, net zoals de mensen die jou liefhadden en bewonderden blij zullen zijn geweest met de keuze om wél kennis te nemen van alles wat je te vertellen had.

Net als (hoop ik) ieder ander, schrok ik van het bericht van jouw dood. Nog geen tweeënhalf jaar na de moord op Pim Fortuyn was jij aan de beurt. Met pijn in mijn hart zie ik wat er in die periode nog slechts over lijkt te zijn van Nederland. Een land dat ooit zo werd geroemd om zijn tolerantie. Dat dat bij nader inzien een schijntolerantie bleek te zijn, kan mij geen bal schelen: vroeger werd hier in ieder geval niemand vermoord vanwege zijn mening. Met deze daad heeft jouw moordenaar nog meer spanning gezet op het toch al zo uitgerekte elastiek dat de Nederlandse samenleving bij elkaar moet houden. Het lijkt slechts een kwestie van tijd voordat het knapt. Had je dan toch gelijk, Theo?

Ik geloof niet dat je gelijk had. Jij weet het binnenkort zeker, als je verantwoording moet afleggen voor het leven dat je hebt geleid. Een leven wat veel te kort was, want iemand vermoorden vanwege zijn mening is en blijft fout. Ik zou willen zeggen: ‘rust zacht, Theo van Gogh’, maar jou kennende zal je ook in het hiernamaals eerst nog wel wat stennis willen schoppen.

Geef een reactie

