Polizei

Hoe ga ik deze blog schrijven, zonder mensen voor het hoofd te stoten? Dat gaat denk ik niet. Maar deze blog moet wel geschreven worden. Vandaar.

Deze blog is getriggerd door de volgende tweet (afzender: een Marokkaanse jongeman), die ik gisteren zag verschijnen:

Het is ook te warm om met de Marokkaanse zedenpolitie in discussie te gaan over de reden waarom ik niet meer vast. Het is 26 graden. Punt.

De Marokkaanse zedenpolitie? Iraanse toestanden in Nederland?

Voor wie het had gemist: het is Ramadan. Al een week. Vastende moslims mogen gedurende de dag (iets voor zonsopgang tot zonsondergang) niet eten en drinken en dat laat (kennelijk) genoeg tijd over om eens extra goed op anderen te letten, namelijk een uur of 18. En zie daar: de Ramadan Polizei wordt spontaan geformeerd. En die Polizei gaat internationaal te werk. Een paar uur na de vorige tweet, doemde namelijk de volgende op in mijn timeline (afkomstig van een Marokkaanse jongedame):

Met alle respect, maar k zie zoveel turken eten. Whyyy?? Wat is voor die turken een ‘geldige’ reden om niet te vasten, vraag k me af..

“Met alle respect”? “Een ‘geldige’ reden”? Laat ik nou toch altijd geleerd hebben dat we alleen verantwoording schuldig zijn aan God en niet aan onze medemens. Vanwaar dat “ge-oordeel”?

Laten we er niet omheen draaien: de Marokkaanse, Turkse en Hindoestaanse gemeenschap, maar óók de fijn gristelijke, zijn gemeenschappen die bol staan van de sociale controle. Het lijkt de brandstof te zijn die de motor aan de praat houdt. Dat heeft goede kanten, want een Marokkaan, Turk of Hindoestaan zal nooit drie maanden dood in zijn huis liggen voordat zijn resten worden gevonden, dat weet ik zeker. Maar die sociale controle moet ook verstikkend werken, dat kán niet anders. En van mensen die daar in het dagelijks leven al last van hebben – ik noem hoogopgeleide, jonge, ongehuwde, zelfstandige vrouwen – begrijp ik dan nóg minder dat zijn zich hebben aangemeld voor de vrijwillige Ramadan Polizei.

IEDERE moslim weet dat Ramadan één van de vijf zuilen van de islam is en dat je dus wordt geacht te vasten als je gezondheid het toelaat. IEDERE moslim die besluit om niet (meer) te vasten heeft daar heus wel goed over nagedacht. Wat gaat het jou dan aan wat zijn of haar beweegredenen zijn? Denk je dat hij of zij in zijn directe omgeving niet al voldoende moet uitleggen? Waarom dan ook nog eens aan jou? Islam kent geen dwang, ook geen sociale, en alles wat je doet of laat is JOUW keuze.

En nu we toch bezig zijn: wat kan mij het schelen of je als hoofddoekdragende vrouw met een laag plamuur op je gezicht in een skinny jeans dag in dag uit met je kont loopt te schudden? Ik vind het niet passen, maar je moet het zelf weten. Heb ik er last van als je in de nacht van vrijdag op zaterdag een homoseksuele relatie onderhoudt, maar op zondag wel met vrouw en kinderen braaf vooraan zit in de kerk? Ik dacht het niet. Jonge moslim mannen die op vrijdagmiddag vroom in de moskee zitten en zich op zaterdag een stuk in de bontkraag zuipen? Niet mijn pakkie an! En Hindoestanen die graag hun tanden in een Big Mac zetten: jullie gaan je gang maar!

Hoe komt het toch dat de gemiddelde mens andere gemiddelde mensen meent zijn of haar normen en waarden te kunnen opleggen? Wat is er gebeurd met “leven en laten leven”? Ik stoor me hier al langer aan en ook steeds vaker. Maar misschien doe ik er zelf wel net zo hard aan mee, door middel van blogs of zo. Ik ben per slot van rekening ook maar een gemiddeld mens. Een gemiddeld mens die de Polizei graag ontmanteld zou zien, dat wel.

4 gedachtes over “Polizei

  1. Ooit gaf ik les aan Marokkaanse en Turkse vrouwen. Dat die vrouwengroepen bestonden binnen het verder zeer gemixte aanbod was wat mij betreft niet in orde. Totdat ik er achterkwam waarom die vrouwen liever zonder mannen in een taalgroep zaten: Die mannen brieften alles wat er in de les gebeurde door aan de rest van de Marokkaanse en Turkse gemeenschap. Die vrouwen konden geen spontane uitlating meer doen zonder dat daar uitgebreid op werd gereageerd vanuit alle hoeken en gaten van de gemeenschap… En was ik eerst van plan om deze vrouwengroep zo snel mogelijk de das om te doen, ik ben er mee doorgegaan totdat de dames het gewenste niveau hadden bereikt en gezamenlijk een trimclub begonnen. Stoere wijven!
    Maar het gegluur naar elkaar, en vooral het denken dat je recht hebt op het hardop uitspreken (of twitteren) van een oordeel, dat vind ik misselijkmakend. Dat verstikt alleen maar en werkt stiekem gedrag in de hand.

  2. Wat een geweldige blog heb je geschreven! Is me uit het hart gegrepen. Ik word er ook helemaal flauw van hoe mensen in de tang worden gehouden. Er is in dit land VRIJHEID van godsdienst. geen DWANG dus. Net wat je zegt: iedereen mag zelf beslissen of hij/zij meedoet met vasten of niet. Zonder uitleg of zelfs verantwoording af te leggen.
    PS Twitter je niet meer?

Geef een reactie

