4 mei

Ik ben geen herdenker op commando. Ik gedenk de mensen die ik wil herdenken op elk denkbaar moment. Ik bepaal. Maar nu is er een discussie gaande waar ik me groen en geel aan erger. Wie mogen we herdenken op 4 mei? Wat mogen we herdenken op 4 mei?

Daar start mijn spagaat. Als ik volgens de regels moet herdenken, dan moet ik mijn hersens op 4 mei op blanco zetten en helemaal nergens aan denken. Ik heb een overleden opa die als opvarende van een marineschip is omgekomen bij de slag op de Javazee. Die zou ik dus mogen herdenken.
De moeilijkheid zit in het feit dat de ouders van deze opa NSB-ers waren. Deze twee mensen zijn onlosmakelijk verbonden met hun zoon die bij de marine zat. Ik kan dus als ik zou herdenken, deze foute familieleden niet even in de marges parkeren. Als ik aan die opa denk, dan zit hij gewoon in dat familiesysteem en daar kan ik hem niet uithalen.

Net zoals ik de jonge Duitse soldaten van de wehrmacht niet los kan koppelen van de geallieerde jonge soldaten. Ze zijn immers keerzijde van dezelfde medaille? Je moet zwart laten zien om wit te kunnen herkennen. En vaak lopen zwart en wit in elkaar over en zijn de grijstinten die er ontstaan realistischer dan de zwart-wit tegenstelling die de lopende discussie nu neerzet.

Ik denk op 4 mei (en de rest van het jaar) mijn eigen gedachten. Wat ik me tijdens de dodenherdenking meestal zit te bedenken is, dat al die koppies op de Dam hun eigen gedachtenspoor volgen op dat moment. En dat vind ik een troostrijke gedachte.

Een gedachte over “4 mei

  1. Het is ook letterlijk een verschil tussen goed en fout. Natuurlijk zijn er ook goede Duitsers geweest die misschien ook wel voor de ‘goede zaak’ gesneuveld zijn, maar history is written by the victors -en dan zijn Duitsers toch de verliezende vijanden.

Geef een reactie

