Alcohol vs weed

Alcohol is een drug. Het verdooft onze hersenen en heeft hierdoor meerdere effecten. Zo vallen onze remmingen weg, vermindert ons geheugen en onze concentratie en verdwijnt onze zelfkritiek. Deze effecten worden erger naar mate de hoeveelheid die je drinkt groter wordt. Iedereen die een keer dronken is geweest begrijpt waar ik het over heb. Iedereen die nog nooit dronken is geweest heeft het een keer gezien.

Er zijn meerdere redenen waarom mensen alcohol drinken. Zo zijn er gezelligheidsdrinkers, die bijvoorbeeld drinken tijdens een etentje of tijdens uitgaan. Er zijn ‘gewone’ drinkers, die af en toe een glaasje drinken en in gezelschap vaak nog een glaasje meer. En er zijn de verslaafden, die zo’n beetje de hele dag drinken om God mag weten welke reden.

Vanaf je 16e jaar mag je bij de supermarkt drank halen. Het feit is echter dat kinderen vaak al veel eerder drinken. Een kind van 12 dat op het verjaardagsfeestje van een familielid een slokje bier van zijn vader drinkt is ten slotte schattig. Hij lust het toch niet, vindt het vies. En wat kan een slokje nou voor kwaad?

Dus dat kind neemt iedere gelegenheid een slokje van dat ‘vieze’ bier. Ondertussen wordt er voor de kinderen kinderchampagne gehaald. Want dat hoort er natuurlijk wel een beetje bij hé en ach, de kinderen vinden het leuk. Maar wat ze niet beseffen is dat het kind dat iedere keer een slokje bier neemt, het leert drinken. En na een poosje vindt het kind bier dus lekker.

Met de kinderchampagne zijn we in mijn ogen alcohol aan het ‘goedpraten’. Het is zoete troep en kinderen houden daarvan. Waarom noemt men het kinderchampagne? Het is toch gewoon frisdrank, net als dr pepper of fernandes? Maar nee, de kinderen moeten het gevoel hebben dat zij ook bij de grote mensen horen. Dus we geven ze frisdrank, vernoemd naar onze drank. Dat geeft het beeld weer dat men van alcohol heeft in de hedendaagse maatschappij. Het is normaal om te drinken, bijna iedereen doet het. Zo wordt het onze kinderen geleerd.

Dat er mensen aan dood gaan, dat is hun eigen verantwoordelijkheid. Moet je maar niet dronken achter het stuur gaan zitten. Of ruzie zoeken. Moet je maar niet teveel drinken, dan krijg je ook geen alcoholvergiftiging. Moet je je grenzen maar kennen. Alcohol is leuk, het is gezellig. Het helpt je om te ontspannen. Waar doe je nou eigenlijk moeilijk over?

Ondertussen zijn er kinderen van 16 jaar die dus legaal bij de supermarkt alcohol kunnen halen. Kratten bier, flessen of pakken wijn, mixdrankjes. Het moet allemaal kunnen. Staat er op vrijdag een jongen of meisje in de rij van de kassa met 5 flessen drank, dan zal ie wel een feestje hebben van het weekend. We zoeken daar verder niet veel achter. Het is maatschappelijk geaccepteerd om te drinken en jongeren zijn nog aan het uitproberen hé, dus het moet kunnen.

Waar ik me aan stoor is dat niemand zich daar aan lijkt te storen. Het is ‘normaal’. Maar als ik door een collega gezien word terwijl ik een coffeeshop in of uit loop word ik vanaf dat moment met de nek aan gekeken. Door die collega en alle andere collega’s die het te horen hebben gekregen. Want ‘Sandra gebruikt drugs! Dat is toch niet normaal? Dan kan je toch niet normaal functioneren? Blowen is echt heel slecht voor je. Nee, dat kan echt niet hoor.’ Ja juist. Dat is de onwetendheid. Want het is wetenschappelijk bewezen dat blowen minder schadelijk voor je is dan drinken. Ook op de lange termijn. Misschien cliché dit, maar daarom niet minder waar: er is nog nooit iemand dood gegaan aan blowen. Aan drinken dus wel.

Even een paar wetenschappelijk bewezen feitjes. Cannabis is in tegenstelling tot alcohol niet lichamelijk verslavend. Geestelijk zijn ze beiden verslavend, vooral voor mensen die denken het nodig te hebben om te kunnen ontspannen. Veelvuldig cannabisgebruik bij (vooral minderjarige) jongeren veroorzaakt, net als alcohol, achterstanden in de persoonlijke ontwikkeling. Ook heeft net als veelvuldig alcoholgebruik negatieve effecten op de ontwikkeling van de hersenen (indien je hier aanleg voor hebt) en slechtere prestaties op school. Indien een persoon aanleg heeft voor een psychose, depressie, angstaanvallen en andere emotionele stoornissen kan veelvuldig cannabisgebruik dit triggeren op de lange termijn.

De laatste tijd wordt er echter steeds meer onderzoek gedaan naar cannabis als medicijn. Zo wordt cannabis tegenwoordig al voorgeschreven bij de huisarts en kan je het dus op recept bij de apotheek ophalen. Het wordt tot nu toe onder andere verstrekt voor bijvoorbeeld het tegengaan van tics bij het syndroom van Gilles de la Tourette en misselijkheid, verminderde eetlust, vermagering en verzwakking bij kanker en aids. Ook wordt het bijvoorbeeld voorgeschreven bij misselijkheid en braken als gevolg van de behandeling bij kanker, HIV- infectie en aids. Zo kan ik nog meer dingen opsommen maar dit ga ik niet doen. Het is ten slotte geen onderzoek artikel.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat wiet dus eigenlijk helemaal niet zo ongelofelijk slecht is als mensen lijken te geloven. Ik heb nog nooit gehoord dat alcohol op recept opgehaald kon worden bij de apotheek als medicijn tegen meerdere kwalen. Hooguit heb ik een huisarts horen zeggen dat ‘een glaasje rode port ’s avonds goed is bij een hoge bloeddruk.’ Dus waarom kijken de meeste mensen nog steeds zo afwijzend naar wiet? Nederland is het enige land dat blowen gedoogt maar mensen die blowen worden nog steeds met een schuin oog aangekeken. Terwijl mensen die met een dubbele tong hun levensverhaal vertellen in de kroeg wel ‘normaal’ zijn. Een beetje vervelend, maar ‘normaal’.

Ik vind het erg kortzichtig en hoop dan ook van harte dat dit zal veranderen. Wiet is lang niet zo erg als mensen denken. Het is zelfs beter om af en toe een jointje te roken dan om af en toe te drinken.

Ik wil hiermee trouwens niets goed praten. Zowel alcohol als wiet zijn drugs. Beiden zijn slecht als je ze misbruikt. Ik ben persoonlijk alleen van mening dat men cannabis op dezelfde manier moet accepteren als alcohol. Mensen moeten hun ogen open doen en inzien dat blowen helemaal niet zo slecht is als ze denken. En dat alcohol misschien wel slechter is dan ze denken. Niet inhoudelijk, maar wel de manier waarop er naar gekeken wordt en de manier waarop ermee om wordt gegaan.

Alcohol is in mijn ogen te normaal geworden. Cannabis is daarentegen een te grote boeman. We moeten het in perspectief gaan zetten.

7 gedachtes over “Alcohol vs weed

  1. Van alcohol (rode wijn m.n.) is bewezen dat één glaasje drinken per dag gezonder is dan geheelonthouder zijn. Wat de oorzaak hiervan is, wordt nog wel onderzocht. Er zijn ideeën, maar nog geen vaststaande feiten. Wat doet cannabis voor goeds dan?

    Overigens ben ik tegenstander van beide middelen. Alles wat verdooft in feite. Ik ben eetverslaafd en keur dat net zo hard af, omdat het voor mij ook verdovend is.

  2. Het is bewezen dat cannabis pijn en krampen vermindert, de eetlust verbetert, de kwaliteit van slapen verbetert, misselijkheid tegen gaat, een ontspannen gevoel geeft en iemand zich over het algemeen wat beter laat voelen.

    Hierom word cannabis tegenwoordig (buiten voor de dingen die ik in mijn blog al heb beschreven) medicinaal voorgeschreven bij MS of ruggenmergschade om pijn, spierkrampen en spiertrekkingen tegen te gaan. Ook wordt het voorgeschreven bij langdurige pijn die in het zenuwstelsel zit. Bijvoorbeeld een afwijking in de zenuwbaan of chronische zenuwpijn.

    Cannabis gaat ook de tics tegen bij het syndoroom van Gilles de la Tourette, waardoor iemand dus eigenlijk of verminderd last heeft van tics of zelfs helemaal geen last meer heeft van tics. Dat betekent dan weer dat die persoon voor iemand met zijn/ haar syndroom door het leven kan gaan zonder belemmerd te worden door de oncontroleerbare tics.

    Dit is wat tot nu toe is bewezen. Er zijn nog steeds veel onderzoeken naar cannabis als medicijn tegen verschillende ziektes.

    Ik hoop dat het zo duidelijk genoeg is wat cannabis voor goeds doet, vooral op medisch gebied :).

  3. Ik ken daarentegen ook wel wat mensen die niet meer konden slapen toen ze eenmaal gestopt waren (dus toch lichamelijk verslavend?) en ik heb ook wel eens gehoord dat het thc gehalte tegenwoordig zó hoog is, dat je nauwelijks meer van SOFTdrugs kunt spreken…

  4. Ik zie regelmatig jongeren die bij mij op school zitten die als een zombie door het leven gaan, omdat ze ’s morgens bij de bushalte hun eerste hijs al nemen. Dat duffe gevoel proberen ze dan met energiedrankjes weer te minimaliseren, ook niet zo gezond. En in het weekend drinken ze in in de zuipkeet, of bij iemand thuis, alvorens zich helemaal lam te zuipen. Droogweg kun je constateren dat ze niet zo heel erg gelukkig en tevreden zijn, gezien de hoeveelheid genotsartikelen er nodig zijn om ze door de week te helpen in een constante roes. Ik heb het zelf altijd verbazingwekkend gevonden dat alcohol wel en cannabisproducten niet regulier te verkrijgen zijn.
    Wat me nu verbaast is de verschuiving in gebruikers van cannabis: toen ik op de middelbare school zat, was het zo dat de lts en mavo-scholieren zopen en de havo-vwoleerlingen blowden. (en daar een enorme cultus omheen hadden gecreëerd). Mavo-scholieren vonden die drugs vreselijk gevaarlijk. Maar ja, dat vonden “wij” van de brommertjes waarop zij rond scheurden…Nu zijn de blowers voornamelijk vmbo en mbo-scholieren. Daaruit kan ik alleen constateren dat cannabis gemeengoed is geworden. Wat ik zie bij de scholieren waarmee ik heb te maken is een slechte concentratie, veel afwezigheid omdat ze ’s morgens hun bed niet uitkomen en het slecht nakomen van afspraken. De enkele drankneus die ik tegenkom heeft precies dezelfde verschijnselen.
    Wat we er aan proberen te doen? Voorlichting. Meer kun je niet. En met die jongeren die veelvuldig afwezig zijn, probeer ik de schoolhulpverlening er bij te betrekken. Dat willen deze jongeren niet altijd, dus dan raak je ze kwijt, stoppen met school, lopen ongekwalificeerd rond en ga zo maar door.

    Ik ben voorstander van door de overheid gecontroleerd gekweekte cannabis met een veel lager thc-gehalte, zodat het minder verslavend wordt. Medicinale cannabis is veel milder en daardoor minder gevaarlijk. Maar ja, onder deze overheid…

    God, ik krijg ineens zin in een ouderwetse wietza…

  5. Wat een ongelofelijk idioot artikel. 50% klopt wel en 50% klopt niet.
    Mensen proberen alles goed te praten waar ze van houden, dus ik begrijp het wel hoor.
    Ik gebruik ook dope, iedereen tegenwoordig (als je het niet doet wordt je in mijn buurt pas raar aangekeken), maar zelfs een rund weet dat cannabis / marijuana roken uiterst slecht is voor je lichaam.

    En dat heeft niks met cannabis te maken. Dat heeft met roken te maken.
    Bij sommige mensen hoeven maar 1 keer de ogen geopend te worden, bij andere meer.

  6. Dit zijn de redenen waarom het beter is om high te zijn (cannabis) dan dronken te zijn!

    1. Duidelijkere taal (kennis,uitspraak,..)

    2. Meer actie

    3. Meer activiteiten

    4. Meer individuele feestjes.

    5. Beter sociaal contact.

    6. Beter te relaxen.

    7. Geen ruzie (gevechten)

    8. Minder of bijna geen diefstal.

    9. Meer genietbaar (als persoon)

    10. Je gaat dieper in een gesprek en zoekt oplossingen tegenover alcohol jaag je je vaak op en de oplossing vergeet je snel. (meer afgeleid)

Geef een reactie

