I Love You+p

Redelijk snel begint mijn bloed te koken. Er is niet heel veel nodig om het stoom uit mijn oren te zien komen. Ik zat wel eens naar het programma ‘Boiling point’ te kijken op MTV en had respect dat er mensen waren die zo met zich lieten sollen zonder boos te worden. Arme donders! Ik word wel boos zonder dat ik fysiek geweld gebruik. Ik scheld, schreeuw, tier en vloek, maar slaan of schoppen doe ik niet. Ik vind het ook onnodig. Iedereen kan vijf dagen per week in de sportschool gaan zitten en dan bij het minste of geringste gaan timmeren, maar daar bewijs je niets mee. Een debat aangaan en de ‘tegenstanders’ overtuigen van jouw punten dat is iets waar ik diep respect voor koester. Ik vind ook dat beleefdheid iets is wat in een discussie of debat, en überhaupt, heel erg belangrijk is.

Afgelopen week keek ik naar het programma ‘College Tour’. Het programma waarin Twan Huys samen met studenten een bekende Nederlander probeert te interviewen. Nou is Twan Huys al geen bijzonder goed interviewer. Hij blijft doorstamelen over één onderwerp. Zo wilde de heer Huys heel graag van de bekende Nederlander weten of hij moslims durfde te beledigen in zijn show. De bekende Nederlander was Youp van ’t Hek die de hinderlijke herhaalvraag van Twan Huys mooi wist te negeren en een verhaal begon over dat hij al had voorspeld aan zijn manager dat het mis zou gaan bij Theo van Gogh. Iets wat niemand had durven hopen uiteraard. Het was dus al wel voorspeld door Youmanda van ’t Hek. De hinderlijke herhaalvraag van Twan Huys vond ik vervelend, maar het maakte mij nog niet heel erg boos. Ook de domme vragen van sommige studenten maakten mij niet boos. En geloof mij als je die vragen hebt gehoord weet je dat er domme vragen bestaan. Hele domme vragen. Je kunt je haast niet voorstellen dat de mensen die de vragen stellen studeren aan een universiteit. En toch is dat niet iets waar ik mij boos om kon maken. Ik maakte mij heel erg boos om het tutoyeren wat de studenten maar deden. De ene na de andere student kwam in beeld en mocht zijn vraag stellen. En stuk voor stuk wisten ze Youp van ’t Hek ‘je’ te noemen. Het viel mij nog mee dat ze niet gewoon de vraag begonnen met “Hé Youp! Een vraagje voor jou…..” Ik heb even de neiging gehad het hele programma uit te zetten ondanks dat ik Youp van ’t Hek heel erg leuk vind, maar enkel om de onbeleefdheid van de hufterige tyfusstudentjes.

Ik weet ook niet of het aan mij ligt of dat het iedereen opvalt, maar Nederland is aan het verhufteren. De beleefdheid wordt de draak mee gestoken en het maakt allemaal geen flikker meer uit. Er gaat geen avond in een discotheek voorbij of de tien man beveiliging moet uitrukken om een ruzie te stoppen. Amateurvoetbalwedstrijden lijken tegenwoordig meer op hele amateuristische kickbokswedstrijden. Het profvoetbal wordt bestookt door mannen die thuis geen fuck te zeggen hebben en dan maar het voetbal gaan verpesten. Vol trots hoorde ik iemand laatst vertellen over het stadionverbod van zijn beste vriend. Het klonk bijna of het stadionverbod meer aanzien gaf dan het behalen van de beker in hooliganland. Wat zo’n voetbalclub tegenwoordig doet qua prestaties kan de harde kern niets meer schelen. Wie de meeste maanden een stadionverbod krijgt, dat is wat telt. Nu hebben we het enkel nog maar over de minderbedeelden van de samenleving. De losers van de maatschappij. De minderbegaafden die teren op de zak van de belastingbetaler. Dat is het gedeelte wat ik net heb benoemd. Het doet dan pijn om te zien dat studenten, onze toekomst, niet eens meer het respect kunnen opbrengen om een oudere cabaretier met u aan te spreken. Het kwam even niet op in het hoofd van de kutstudentjes om netjes ‘u’ en ‘mijnheer Van ’t Hek’ te zeggen. Ach ja, als onze knuffelMarokkaan, die door zijn kutmuziek samen met Yes-R eigenlijk de enige echte KutMarokkaan is, Balkenende schaamteloos met je aanspreekt, waarom dan Youp van ’t Hek niet.

Schandalig is het eigenlijk dat het grootste gedeelte van de studenten die vragen mochten stellen niet even er aan dachten u te zeggen. Ik snap dat het heel erg lastig is om, als je dan eindelijk je absurde vraag aan Youp van ’t Hek mag stellen, over het woordje ‘u’ na te denken. En dat bleek ook. De u zat er niet in. De studenten die wel u zeiden, de studenten bij wie het er ingeslagen was u te zeggen, waren echt op één hand te tellen. Gelukkig liet Youp van ’t Hek zien dat hij op televisie een goed acteur is. De in het dagelijkse leven zeer norse en onvriendelijke Youp van ’t hek negeerde het ge-je en beantwoordde iedere vraag grappig en eerlijk. Hopelijk mag ik ooit op die stoel naast Twan Huys plaatsnemen en dan beantwoord ik geen vraag van sullige kutstudenten die mij niet met ‘u’ aanspreken.

Geef een reactie

