Jezus Krismus….

Weken voor de Kerst begint het al…als ik door het centrum loop en Mariah Carey brult door de winkelende massa dat “all she wants for cistmas, you is…”
Wat dat met mij doet? Rillingen over mijn rug, tintelingen in mijn handen, een lichte temperatuurverhoging en de neiging om heel hard “JEZUS KRISMUS, IS HET WEER ZO VER????” te roepen.
Ik heb er niets mee. Kerst.
Van mij mogen ze het ergens stoppen waar het donker is. Kerst.
Ik heb niets met kerstversiering, ik heb niets met die liedjes en ik heb niets met Yvon Jaspers, die kerst het hoogtepunt van het jaar vindt.

Hoe ontsnap ik dan aan die lauwe, weeë golf van goede wil die in deze tijd van het jaar over ons heen spoelt? Gewoon, door het op mijn eigen manier te doen. Collega’s die vragen of de boom al staat, vertel ik dat ik daar niet aan mee doe. “Maar maak je het dan niet gezellig?” wordt beantwoord met :”Bij ons is het altijd gezellig”. Ik heb namelijk geen klatergoud en kitsch nodig om oprecht te genieten van het gezelschap van mijn dierbaren. En dat is voor mij de essentie van feestdagen. Tijd doorbrengen met die mensen die je nabij zijn. Daar liggen mijn, nee, onze kwaliteiten!

En de kerstverlichting? Die ligt bij mij in de houtkachel. Die gebruik ik toch niet en zo komt er toch nog een gezellige gloed uit.

Een gedachte over “Jezus Krismus….

  1. Ik vind het geweldig hoe je van alles aan Yvon Jaspers relateert!

    Wat mij betreft mag het wel iedere dag Kerst zijn, en dan met name vanwege de stuntaanbiedingen in allerhande winkels.

Geef een reactie

