The Next Factor

Ik ben een aanhanger van het adagium “uit = uit”. Is mijn relatie eenmaal verbroken, dan gaat het niet meer aan. Nooit meer. Er is namelijk een goede reden dat het uitging: mijn ex voldeed niet aan mijn verwachtingen. Toch is “uit” niet per se synoniem voor “uit mijn leven”. Dat het heilige vuur is gedoofd betekent wat mij betreft namelijk niet dat je dan ook maar meteen een hekel moet hebben aan elkaar. Je kunt toch vrienden blijven? Als je dat tenminste ooit was, vrienden.

Het klinkt zo volwassen: vrienden blijven met je ex. Nastrevenswaardig ook. Zo doen geciviliseerde mensen dat namelijk en het levert vast een leuke anekdote op voor de (niet-gezamenlijke) kleinkinderen. Maar kán het ook? De omstandigheden waaronder de relatie is verbroken, zijn dan niet onbelangrijk. Ben je in goed overleg tot de conclusie gekomen dat de koek op was? Waarom zou je dan níet af en toe eens gezellig naar de film gaan? Is jullie relatie geëindigd op het moment dat jij je intrek nam in een Blijf-van-mijn-lijf huis? Dan misschien maar even niet. Ook de vraag of jij de dumper of de gedumpte bent zou wel eens een rol kunnen spelen. Ben je een dumper met een schuldgevoel of een needy dumpee? Dan is de kans redelijk groot dat je je ex nog wel eens zult zien. Of dat ook verstandig is, is natuurlijk iets heel anders.

Het antwoord op de vraag of je nog contact houdt met je ex hangt dus van veel dingen af, waarschijnlijk grotendeels gelegen in de persoon van je ex. Want aan jou zal het niet liggen natuurlijk. Het ligt nooit aan jou. Al die omstandigheden tezamen noem ik maar even “the ex factor”. Wat je alleen niet kunt bevroeden op het moment dat jullie afspreken om vrienden te blijven, is dat er nóg iemand is die daar wat van zal vinden: jouw volgende partner, oftewel “the next factor”.

Nexten zijn er in alle soorten en maten. Van (overmatig) zeker van zijn zaak, tot dodelijk onzeker. Van het type “relax, ze kent haar grenzen”, tot het type grenzeloos bezitterig. Van het soort “leven en laten leven”, tot het soort “je bént mijn leven”. En alles wat daar tussenin zit.

De zekere, relaxte next is de makkelijkste. Hij laat je je gang gaan en respecteert jouw keuzes. Maar is hij daar eigenlijk niet een beetje té relaxt in? Houdt hij wel echt van je als hij er zo mee omgaat? En wat doet hij eigenlijk met zíjn ex als jij staat te bowlen met de jouwe? De lul. De onzekere, bezitterige next dan? In het begin vind je zijn houding waarschijnlijk nog romantisch en denk je dat hij echt, echt, ECHT van je houdt, totdat hij je met die liefde verstikt. Of je gaat stalken. Of jou en je ex in stukken zaagt en dumpt in een bos.

Dan is er nog een grote middengroep van nexten. Zij die het eigenlijk he-le-maal niet zien zitten dat jij nog met je ex omgaat, maar vinden dat het moet kunnen. Omdat jij het graag zo wilt, of omdat geciviliseerde mensen dat nu eenmaal doen. Deze next bijt meestal op zijn tong bij het horen van de plannen die je nu weer hebt met je ex – op een sporadisch doorsijpelend protestje na – en lacht als een boer met kiespijn als hij het gedetailleerde verslag voorgeschoteld krijgt. Een verslag van een dag of avond die waarschijnlijk leuker was dan wat jullie gemiddeld genomen met elkaar doen. Het klinkt allemaal perfect: jij hebt af en toe lol met je ex en je next gunt jullie dat. Tot het onvermijdelijke moment waarop de bom barst en alle frustratie die de next in de afgelopen weken, maanden of jaren heeft opgekropt in bakken over je wordt uitgestort.

Vrienden blijven met je ex, ga er maar aan staan! Dit is geen blog waarin ik jou probeer te vertellen of je al dan niet vrienden moet blijven met je ex en, zo ja, hoe je dat dan moet doen. Dit is ook geen blog waarin ik je vertel hoe je moet jongleren met ex(en) en next, zonder daarbij jezelf te vergeten. Dit is een van-mij-afschrijf-blog. Wordt vervolgd.

2 gedachtes over “The Next Factor

  1. Ik herkende je schrijfstijl al meteen. Leuk blog. Hier een next die even luid en duidelijk zei dat ik stom was om nog contact te hebben met mijn ex. Ik had dat even heel hard nodig, want hij was niet voor niets mijn ex. De next is al negen jaar in mijn leven. Thank God for him. :)

Geef een reactie

