Oh wat gaat het slecht met de wereld…

Gisteren belde een Jehova’s getuige aan. Vriendelijke meneer, net pak, prodentsmile en gratis wachttoren. Aandachtig luisterde ik naar zijn verhaal. Hoe het niet te ontkennen viel dat het einde der tijden er aan kwam. Overal oorlog, haat, natuurrampen enzovoorts. Ik wees hem er op dat ik het eigenlijk best goed had, maar dat was onmogelijk. Ik was blind. Oogkleppen. Het tijdsbeeld is onontkenbaar compleet kut. Ik was geïndoctrineerd, vervuild door de media en moest leren voor mezelf te denken. Anno 2011 staat de aarde op de rand van de afgrond. Punt.

Ik voelde mij genoodzaakt het tijdsbeeld van 1351 te schetsen:
Een fantastische tijd vergeleken met het dorre 2011. De zwarte dood was op haar retour en had wereldwijd ongeveer 100.000.000 levens geëist. Eén derde van heel Europa was overleden aan de ziekte. Dat zouden vertaald naar nu ongeveer 130.000.000 doden in Europa betekenen. 5.500.000 doden in Nederland. Van iedere drie mensen die je kent, ook al zijn het vage kennissen, is er één dood. Je man, je vrouw, je kinderen, je ouders, je vrienden… weg. Klaar. Foetsie.

En passant werden in tientallen grote steden na afloop nog even alle Joden vermoord. Door hun reinigingswetten versus de niet bestaande hygiëne van de rest overleefden zij vaker de pest, en kregen daarom uiteraard de schuld. Is een traditie in Europa.

Omdat er zoveel mensen dood waren was ook de infrastructuur een totale chaos. Na de epidemie was er nog jaren hongersnood doordat er te weinig mankracht was om de velden te bewerken. Mensen leefden van dag tot dag en ervoeren totale verdoemenis. Kleine ongemakken in 2011 zoals een gaatje in je tand of een steenpuist zorgden voor ware martelingen omdat medische zorg nog amper bestond. Bijna iedereen had altijd pijn. Het leven was kei en kei en keihard.

Ondertussen woedde er nog een honderdjarige oorlog tussen Frankrijk en Engeland. Hij duurde uiteindelijk zelfs 117 jaar maar dat bekte minder lekker. In Nederland was het overigens niet veel beter. De Hoekse en Kabeljauwse twisten verscheurden het land en brachten veel ellende en angst onder de straatarme bevolking. Veel daarvan waren horigen en werkten als slaaf voor een landheer. Amper te eten en je helemaal de vinkentering in werken.

Ook komen de heksenvervolgingen in opkomst. Duizenden mensen, voornamelijk vrouwen, werden zonder enig rationeel proces ter dood veroordeeld. Een beschuldiging was vaak al voldoende.
Verder was er natuurlijk de eeuwige strijd tegen het water. Om de zoveel maanden stroomde er weer ergens een dorpje onder met vaak tientallen tot honderden doden. Om nog maar niet te spreken van de vele honderden zeelieden die jaarlijks omkwamen op het woeste water van de Noordzee. Regelmatig brandden hele binnensteden af omdat alles van hout was en dicht op elkaar stond. Naast de pest leden mensen aan lepra, difterie, abcessen, tering, cholera en meer voor die tijd vaak verminkende of zelfs dodelijke ziektes.

Kort samengevat: je had in die tijd een nogal onaangenaam leven. Oorlog, ziekte, pijn, angst, gevaar, racisme en vooral heel veel willekeur en onzekerheid. Geen pretje. Niet voor niets werd lijden gezien als iets heiligs om het zo maar een plekje te kunnen geven.

Nadat ik het tijdsbeeld aan de Jehova’s getuige had uitgelegd wist hij even niet meer wat hij moest zeggen. Het deed me pijn om hem te zien twijfelen aan zijn geloof, zijn identiteit. Snel suste ik hem met de geruststellende woorden: “Maar misschien heb je wel gelijk, antibiotica werkt mogelijk over enkele tientallen jaren niet meer”. Heel veel mooier kon ik het niet voor hem maken. Is ook best kut trouwens.

Wel bedankte ik hem voor de gratis Wachttoren. Daarom respect voor Jehova’s getuigen. En natuurlijk respect voor ridders.

11 gedachtes over “Oh wat gaat het slecht met de wereld…

  1. De volgende keer dat ze komen, zal ik dit betoog eens op ze loslaten. Ik heb een vast koppel waar ik al jaren de discussie mee heb, over hun afnemende kansen op een plek in de hemel al naargelang ze meer zielen winnen. Ook in alle gemoedelijkheid, overigens. ik heb ze er zelfs wel eens een kopje koffie bij geschonken. Misschien komen ze daarom wel elke keer terug…

  2. Klopt in deze zin natuurlijk, en toch…

    Het is duidelijk dat het huidige status quo vandaag een eindpunt nadert. Nu hoeft dat niet gepaard te gaan met miljoenen doden, er valt wel wat te zeggen voor in een einde des tijdes mentaliteit te zitten.

    Dit zie ik dan ook als een aankomende katalysator, waarbij we nog niet meteen gaan hemelen, maar waarbij wel keuzes gemaakt moeten worden voor de toekomst vorm te geven.

    Dit afwentelen op Armageddon is een makkelijke uitweg, de analyse van de realiteit maken en daar je conclusies uit trekken, dat lijkt mij wel beter dan jezelf gerust te stellen met dat we het zo slecht nog niet hebben.

    No pun intended, natuurlijk.

  3. De meneren Camping van deze wereld, die voorspellen dat zij met aanhang rechtstreeks up-gebeamed (of is het ge-upbeamed?) worden door God himself, zijn er ook van overtuigd dat ze niets meer hoeven te doen dan geloven, om gered te worden. Ondertussen lopen gevlekte zielen zoals ik de balans op te maken, om te zien hoe om te gaan met de planeet, de mensheid in het algemeen en de directe omgeving in het bijzonder… Luie krengen, die Camping-types!

    Ik heb er geen moeite mee de vergelijking tussen toen en nu in te zetten bij Jehova’s getuigen. Je zet een aantal feiten op een rij, waardoor ze zelf de bakens weer even moeten verzetten, weer na moeten denken over de houdbaarheid van hun boodschap. Kan helemaal geen kwaad, wat mij betreft.

  4. @Thierry: Ik denk eerlijk gezegd niet dat we in een status quo verkeren. Hooguit gaat de positie van de Westerse wereld een andere, minder dominante, worden… maar dat is wel heel erg vanuit onze wereld gedacht. De gemiddelde ungbumarigwangestam in de binnenlanden van Afrika heeft daar weinig mee te schaften.

    Vanuit hun perspectief is er geen enkele reden om aan te nemen dat we aan het einde van een cyclus zitten, er een omwenteling gaat plaatsvinden of dat, worst case scenario, de wereld vergaat.

    Er zijn al zoveel grote veranderingen geweest. Een duidelijke is bijvoorbeeld de tweede wereldoorlog. Maar ook ten tijde van de koude oorlog waren we er midden jaren 80 van overtuigd dat het einde snel zou komen en een atoomoorlog onvermijdelijk was.

    Natuurlijk veranderen dingen, dat is de aard van de wereld. Mijn punt hiermee is alleen dat het einde der tijden al vele malen veel aannemelijker was dan nu. Hoe verrot veel dingen ook zijn.

    De toekomst is altijd mysterieuzer dan wat we al weten. Dus enger. Dus volgens velen meer kans op het vergaan van de wereld. Klopt ook. Er is een grotere kans dat het morgen gebeurt dan gisteren. Daarvan weten we namelijk al dat het niet is gebeurd.

  5. Er zijn vandaag de dag behoorlijk wat wereldspelers, zoals het financiële kapitalisme (IMF, Wall Street e.d.m.), maar ook een militaire vleugel (NAVO, interventiemacht in Libië e.d.m.). Veel bestaande en opkomende machtsblokken liggen daar dan weer diametraal tegenover en er zijn, zoals je zegt, verschuivingen onderweg.

    Dat de wereld altijd verandert, natuurlijk, maar de aard van de verandering dreigt dit keer wel van een aanzienlijke ‘scale and scope’ te krijgen. In de jaren ’90 geloofde iedereen eventjes in Fukuyama’s eindpunt van de geschiedenis, maar nu heeft hij zelf gesteld voorbarig te zijn geweest.

    Het gaat mij vooral om wat je jezelf wijsmaakt: “alles gaat goed en ik trek me er niets van aan”, of “er is behoorlijk wat naar een nieuw breekpunt aan het convergeren en ik ben daar ook bij betrokken”.

    Mijn punt is dat je zaken kan vergelijken in kwantitatieve miserie, of categorisch naargelang de aard van het beestje.

    Maar nu ben ik allicht wat te veel aan het divergeren…

  6. 100.000.000 doden lijkt me toch wel voldoen aan de term “kwantitatieve miserie” ;)

    Overigens maak ik mezelf niet wijs dat alles goed gaat en ik me er niks van aantrek. Ik accepteer eerder dat het altijd ergens niet goed zal gaan. Soms op grote schaal, soms op kleine.

    Of ik er echt mee zit heeft er vooral mee te maken of het mij persoonlijk raakt. En dat kan dus ook doordat ik me rot voel bij het leed van een ander.

    Daarom boeit het me niet zo heel veel of we massaal naar de klote gaan, wat ik overigens durf te betwijfelen op korte termijn, het boeit me pas als ik of mensen om wie ik geef naar de klote gaan.

    En daar is geen apocalyps, einde der tijden, laatste oordeel of wat dan ook voor nodig.

    Maar goed, uiteraard respecteer ik je visie. Bedankt voor je reacties!

  7. Je hebt gelijk, de korte geschiedenis die je schetst was een stuk dramatischer dan ons leven vandaag de dag in Nederland.
    Echter, als je verder teruggaat in de tijd zijn er vaker hele beschavingen verdwenen. De bekendste zijn waarschijnlijk de oude Grieken, Romeinen, Egyptenaren, maar er zijn er vele meer te noemen. Dit waren geen primitieve beschavingen. Vele hoogtepunten hebben ze gekend, tot ze verdwenen. Ik ben niet overtuigd dat dit niet kan gebeuren met onze beschaving.

  8. Hoi Nadia,

    Daar heb je helemaal gelijk in, onze beschaving / samenleving kan zomaar vallen.

    Wel zijn de eerdere beschavingen waar het mis mee ging met name verdwenen door oorlog, uiteenvallen van (politieke) machtsstructuren of ziekte. Dat zie ik op globale schaal niet zo snel gebeuren eigenlijk. Daar is het hele systeem niet iets te groot voor.

    Maar een flinke ontwrichting is inderdaad een reeele mogelijkheid. Dat gezegd hebbende: het zou nog steeds niet het einde van de wereld betekenen. De onontdekte Gwumbagwamestam blijft ‘m gewoon chillen :)

    • Nee, zeker niet het einde van de wereld.. Wereld als in conceptueel idee, en wereld als in de aarde..

      Denk je niet dat ons gebrek aan zelfvoorzienendheid, in de toekomst, een grote rol kan gaan spelen in het vallen van de beschaving zoals wij deze kennen?

  9. Ik sla even de reacties over, want wil eerst even rechtstreeks op deze prachtige blog reageren! Daar, ik heb het gezegd.
    Een práchtige blog, dankjewel daarvoor!!!!

Geef een reactie

