De nare kerstgedachte

Misschien is dit niet de perfecte opening, maar dat weergeeft nou precies mijn gehele standpunt en mindstate. Vandaar dat ik toch heb gekozen om dit verschrikkelijke onderwerp aan te snijden.

Kerstmis. Los van het feit dat ik een atheïst ben, vind ik dit feest het grootste en meest belachelijke hypocriete feest wat er bestaat. Even serieus, het gehele jaar kwetsen wij elkaar en doen wij onnodig mensen pijn, maar bij kerst staan we eventjes stil bij alles en doen we opeens lief tegen elkaar? Om vervolgens weer verder te gaan met elkaar afmaken? Het is een geforceerde gezelligheid en in mijn optiek kun je gezelligheid niet forceren, maar ontstaat dit uit spontaniteit. Correct me if im wrong

Soldaten leggen zelfs letterlijk hun wapens neer tijdens kerst om vervolgens na 2 dagen weer vrolijk verder te gaan. Hoe moet ik dit voor mij zien? Gaan ze dan naar de overkant om een biertje te drinken met de tegenpartij met de gedachte: “overmorgen knal ik je hoofd er af?”  Ik kan het gewoon niet plaatsen hoe ontzettend hypocriet dit is. We zouden eigenlijk kerst moeten omdraaien. Laten we het gehele jaar zo ‘menselijk’ met elkaar omgaan en twee dagen vol met haat en afgunst hebben in plaats van andersom.

Voor mij is kerst altijd al drama geweest. Ik heb niet echt een goede band met mijn biologische ouders. Met mijn stiefvader (die ik beschouw als mijn vader) heb ik echter wel een goede band. Toch is het ieder jaar drama bij ons met kerst. Het liep altijd uit op ruzie en mijn broertje en ik werden door mijn moeder afgeschilderd als de boosdoeners. Mijn vader liet zich manipuleren door mijn moeder en zag niet in dat het eigenlijk aan haar lag. Uiteindelijk na 24 jaar is mijn moeder gescheiden van mijn vader en zag ik voor het eerst in mijn leven een lichtpuntje in het duisternis dat ik kerst noem.

Maar helaas. Ook dit jaar is het weer het precies hetzelfde als voorgaande jaren. Mijn vader heeft dan wel een nieuwe vriendin, maar het lijkt erop dat ook zij de boel manipuleert. Deze keer besloot ik net als vorig jaar om er uit te stappen. Alleen in plaats van te vertrekken op tweede kerstdag, vertrok ik deze keer op kerstavond. Ik kan namelijk weer niet mijzelf zijn en moet mij continue aanpassen omdat ik anders niet voldoe aan het onrealistische Coca Cola Ideaalbeeld van kerstmis.

Vanaf nu heb ik ook besloten: “Ik doe er niet meer aan mee.” Het is ieder jaar drama en hoogstwaarschijnlijk zal dit ook altijd zo blijven. Ondertussen zie ik mijn vader wel leuk foto’s op Facebook plaatsen van het “oh zo gezellige kerstfeest” waar ze aanwezig zijn en val ik blijkbaar buiten het familiepatroon. Maar dit ben ik gewend, dus dat is eigenlijk niets nieuws voor mij.

Die twee dagen zijn gelukkig zo weer voorbij en dan kunnen we elkaar weer afmaken, afbranden, uitmoorden, uitschelden, kwetsen en kapot maken. Tot die tijd wil ik iedereen een fantastisch, ontzettend, prachtig, heerlijk en perfect kerstfeest toewensen zoals je in de films ziet. Zo eentje met veel magie, toeters en bellen zodat je niet vaak genoeg je Prodent lach kan laten zien terwijl de sneeuwvlokjes langs je glimmende gezicht naar beneden vallen, kinderen om je heen dansen en je ogen stralen van al het moois wat deze wereld heeft.

Geniet ervan mensen, want overmorgen wordt je weer afgebekt door een collega omdat je z’n pen hebt geleend of onbewust voordringt bij de koffieautomaat.

5 gedachtes over “De nare kerstgedachte

  1. Ik geloof in de mens. Ook in kerst dus.

    Ik ben niet religeus (dat is dat groepje mensen met 1 antwoord op al je vragen) waaruit arogantie voortkomt. Daartegenover stel ik twijfel… die gezonde dosis *misschien heb IK het wel fout* open mindedness waaruit dialoog voort kan komen.

    Tijdens kerst en eigenlijk het hele jaar probeer ik te kijken naar overeenkomsten inplaats van verschillen tussen mensen. Ik probeer ook de verschillen weg te nemen.

    Gelovig ben ik overigens wel. Ik geloof in God. Om niet in de discussie te vervallen of ik wel in de juiste God geloof noem ik God vanaf nu Sjaak.

    Omdat Sjaak het fijn zou vinden dat iedereen altijd en overal op elk moment vredig met elkaar omgaat vind ik het mooi dat er een moment is waarop iedereen zich dat probeert te realiseren.

    Het zou ook fijn zijn als dat buiten kerst om ook het geval is.

    Sjaak zou het ook fijn vinden als mensen niet zo zeuren om dat kerst gedoe. Zullen we gewoon focussen op het heerlijke samenzijn en de eenheid die we als mensheid op zo’n moment mogen ervaren?

    Sjaak zegt: “probeer dit de rest van het jaar vast te houden door zulke omgevingsfactoren en innerlijke inspiratie te stimuleren. Dank jullie wel. Eet smakelijk. Drink niet teveel. Niet te weinig en geniet!”

    Sjaak zegt ook: Verwachtingspatronen kunnen leiden tot teleurstelling. Stel jezelf vooral niet teleur door verwachtingen te hebben van andere mensen of van Kerst. Verwacht van jezelf dat je iets bijdraagt aan de feestelijke sfeer. Links om, of rechts om.

    Het maakt de berg niet uit hoe je die beklimt!

    Zalige Feestdagen.

  2. – Correct me if im wrong!
    Correction, Kerst is wat we er zelf van maken, de waarde die we er ieder individueel aan hechten.
    Ik hecht niet speciaal aan Kerst, maar ik ben er mee opgegroeid, ook de commerciële wereld wekt de schijn op dat er met deze dagen iets magisch in de lucht moet hangen. Darryl, je kent me. Voor mij kan het elke dag kerst zijn, tenminste als we de achterliggende gedachten ter harte nemen.
    We zetten het zelf naar onze hand, tenminste als we willen. Ik kies er niet voor me te vergelijken met figuranten in een film. In mijn film speel ik liever zelf de hoofdrol en geen voorgeschreven teksten maar puur geïmproviseerd.
    Ik wens de vrede elk moment van mijn leven in mijn hart te bewaren. Dat lukt me alleen als ik mijn verwachtingen niet van anderen laat afhangen, Ik sluit me dan ook grotendeels aan bij de woorden van Tigri. Ik noem mijn God Al, en daar horen wij allemaal bij, dus ook jij bent onderdeel van mijn God. Sjaak!
    Het heeft geen nut in een slachtoffer rol te zitten als je weet dat je tot daden in staat bent.
    Doe wat jou goed doet. Laat je niet leven. Maar accepteer dat ieder zelf inhoud geeft aan de waarde van het leven. (Dus ook aan kerst).

Geef een reactie

