Man Up!

Mijn vorige blog ging over vrouwen. Mijn definitie van ‘lady like’. (Heb je die nog niet gelezen? https://watjezegtbenjezelf.wordpress.com/2011/12/28/lady-like/ ). Maar naast een goede vrouw moet natuurlijk een sterke man staan. Dus daar ga ik het nu over hebben. Mannen.
Man up!


Dat is een kort maar krachtig gezegde dat de laatste tijd toch wel erg vaak door m’n hoofd spookt. Veel mannen gedragen zich niet echt mannelijk meer. Sommige mannen gedragen zich gewoon echt niet mannelijk, zelfs. Als vrouw zijnde erger ik me hier ontzettend aan. Ik moet namelijk ‘mijn’ man zien te vinden tussen al die verwijfde mafketels.

Is een mannelijke man zo veel gevraagd tegenwoordig? Gewoon, een man die voor het zijne kan zorgen. Een man die zijn verantwoordelijkheden kent. Een man die niet gaat huilen als het tegenzit, maar zijn schouders eronder zet en er gewoon voor gáát. En als het dan nóg niet is gelukt gaat hij alsnog niet zielig lopen doen, nee. Hij neemt het zoals het komt, als het hem niet zint probeert hij het te veranderen maar lukt het dan nog niet, laat hij het gaan en richt hij zijn energie ergens anders op.

Eigenlijk bezit een échte man in mijn ogen veel dezelfde kwaliteiten als een lady. Ze zijn beiden zelfverzekerd. Lopen niet zomaar achter iedere hype aan en zijn beiden goed in staat om voor zichzelf te denken. Ook een man heeft eer en trots, vaak meer dan een vrouw. Alleen merk ik bij veel ‘mannen’ dat ze hierin doorslaan. Dat is dus nergens voor nodig hè. Op die manier zet je jezelf eigenlijk gewoon voor schut. Denk je dat je niet meer mannelijk bent als je die eer en trots eens opzij zet? Dan heb je verkeerd gedacht. Het is namelijk nogal egoïstisch om daar vanuit te handelen. Je mag het wel beschermen, maar houd het binnen de perken. Oké mannen? Het is namelijk totaal niet aantrekkelijk als een man door slaat in het verdedigen van wat dan ook. Het is een beetje eng.

Een echte man is ook onafhankelijk. Hij kan goed voor zichzelf zorgen. Hij heeft dromen en doelen en vecht hiervoor. Hij leunt niet op een vrouw om bepaalde dingen voor hem te doen, hij kan het namelijk zelf (dit gaat ook over het schoonhouden van zijn huis, koken, enzovoorts). Maar hij vindt het wel fijn als zijn vriendin hem hier bij helpt. Of als ze alleen al laat zien dat ze hem wil helpen. ‘Behind every great man there’s a great woman.’

Een echte man kent ook zijn sterke en zwakke punten. Hij gebruikt beide in zijn voordeel. Hij is dus niet bang voor zijn zwakke kanten en ontkent ze niet, maar probeert ze wel te beheersen en eventueel te veranderen/verbeteren. Hij heeft normen en waarden. Hij zal zichzelf niet verlagen, hij weet wat hij waard is. Een echte man jaagt dus wel, maar niet op kreupele antilopen. Hij heeft respect voor zichzelf en voor anderen. Hij is eerlijk en betrouwbaar.

En een echte man zal nooit, NOOIT een vrouw slaan. Liefst ook geen andere man trouwens, maar ik begrijp dat soms dat dierlijke instinct boven komt drijven. Dat kan je dus vergeven worden, mits het niet vaak gebeurt. Bijna nooit dus. Sporadisch. Maar een vrouw slaan?! Have you lost your damn mind?! Kijk, in mijn ogen komt agressie dus voort uit machteloosheid. In dit geval zou dat dus betekenen dat de man zich machteloos voelt tegenover een vrouw en haar dus een klap geeft. Maar waarom? Is dat jouw manier om te communiceren? Nee toch zeker. Dat is namelijk wel erg triest. Een echte man heeft dat niet nodig. Die kan het met woorden, zijn uitstraling en zijn lichaamshouding. Met slaan bedoelde ik trouwens ook schoppen, haren trekken, krauwen, bij de keel pakken enz. Voor de duidelijkheid.

Ik weet toevallig dat mannen zich vaak ergeren aan dat drama dat vrouwen maken om van alles en nog wat. Dat geeft ze hoofdpijn. Guess what guys?! Omgekeerd geldt dat ook zo. Ik krijg er knallende hoofdpijn van als een man drama maakt om wat dan ook. Drama is nergens voor nodig namelijk. Een echte man kan zichzelf zodanig onder controle houden dat hij wel kan uiten dat hij het ergens niet mee eens is, of dat hij iets niet leuk vindt, maar hij maakt er dus geen drama van.

Om het even grof te zeggen: vrouwen hebben geen pussy nodig. Die hebben we al.
Hij is geen robot natuurlijk, heeft ook zijn gevoelens en emoties. Hij heeft zijn eigen belevingswereld en hij kan zich inleven in die van haar. Hij kan troosten en getroost worden. Hij kan zijn emoties uiten en kan anderen hun emoties laten uiten. Ook weet hij wat hij daarmee moet doen. Ja ja…

Een korte samenvatting: Een mannelijke man is in mijn ogen een man die ergens voor staat. Hij is sterk, zowel fysiek als mentaal. Hij kan zichzelf ook op beide fronten beheersen zodat hij zichzelf en anderen geen tekort doet. Hij slaat dus geen vrouwen en veroorzaakt geen drama. Ook hij heeft zijn eer en trots, hij komt hiervoor uit en laat het zeker mee spelen in zijn doen en laten, maar niet op een belemmerende manier. Hij is een jager maar kent zijn waarde, daardoor zoekt hij waardige prooien. Hij kent zijn verantwoordelijkheden en rent hier niet voor weg. Hij dealt ermee. Hij is onafhankelijk en heeft geen vrouw nodig om voor hem te zorgen, ook al vindt hij het wel fijn dat ze het wil doen en laat hij haar soms ook gewoon. Hij doet hetzelfde voor haar. Hij is er voor haar zoals zij er voor hem is, zowel op praktisch als emotioneel vlak. Dít, dames en heren, is in mijn ogen een echte man.

Om misvattingen te voorkomen: dit beschrijft niet de ideale man. De ideale man is voor iedere vrouw anders, aangezien iedere vrouw anders is. De ideale man vult de vrouw aan, zonder afbreuk te doen op haar identiteit en andersom geldt dit ook.
Met dit stuk beschrijf ik enkel wat voor mij een mannelijke, echte man is. Dit doe ik, omdat ik vind dat de meeste mannen tegenwoordig óf ontzettende mietjes zijn, óf zichzelf de ‘ultra man’ vinden, wat ze weer ontzettend onzeker laat lijken. ‘Macho’ trekt een bepaald type vrouw aan waarmee ik niet geïdentificeerd wil worden. Natuurlijk zijn er ook mannen die simpelweg te verachten zijn, die zijn van alle tijden.

Mijn ideale man bezit alle bovengenoemde kwaliteiten. Daarbij komt dat hij een beetje ‘bad boy’ is (hou ik van, kan er niks aan doen) maar natuurlijk zal hij wel trouw blijven aan mij want ik ben zijn vrouwtje. Ook heeft mijn ideale man tattoo’s, is hij redelijk breed en gespierd (maar niet te want dat is lelijk) en heeft hij een leuk koppie. Nee ik hoef geen supermodel, maar met een lelijkerd wil ik ook niet over straat (en nu geen gezeur van bla bla bla uiterlijk doet er niet toe bla want dat is het eerste wat je ziet en dus ook het eerste waarop je iemand kan beoordelen. Jij zal ook nooit zomaar op een lelijkerd af stappen).

Ach ja, ik heb hem nog niet gevonden en dat zal waarschijnlijk ook nooit gebeuren, so Sandra, dream on…
(p.s. Ken jij een man tussen de 21 en de 26 jaar die voldoet aan de beschrijving hierboven? Stuur me zijn nummer! Hahahahahaha).

4 gedachtes over “Man Up!

  1. Ik denk dat mannen, net als vrouwen, ook niet ongetekend door het leven gaan. Mannen die geen issues hebben of zichzelf altijd onder controle hebben, bestaan niet.

  2. Als ik jouw beschrijving lees, moet je het misschien eens gaan zoeken in de categorie “volwassen”. Dat lees ik namelijk: dat je op zoek bent naar een volwassen man. (En dan niet zo één die zijn al wat rijpere vrouw inruilt voor een jongere uitgave daarvan: die vertonen namelijk trekjes van zeer vroegtijdige dementie, of een tweede puberteit…)

    Als ik er één weet, zal ik het je zeggen!

  3. Do it perfectly, make it look effortless. But never hide that you do your best.

    Los daarvan schaad het heel erg dat je geweldloosheid in ding vind. Ik geloof dat physieke communicatie ook best eens een bij de keel pakken kan zijn. Dat een klap van de man of van de vrouw heel erg duidelijk kan laten zien wat iemand ergens van vind. Elkaar echt pijn doen of verwonden is natuurlijk complete onzin en dan is er echt iets mis met je. Dan moet je echt heel erg goed weten waarom je dat doet, en dat zal in nagenoeg ieder geval onmacht zijn. Niets is minder sexy dan frustratie om onmacht. Dit is op het moment wel een dusdanig moelijk onderwerp dat ik zelf niet zou slaan. Dat geeft namelijk nooit het goede signaal af op het moment. (Nu zeg je alleen: ik ben een ongeloofelijke vrouwenmishandelaar dus blijf vooral van me weg, ik heb ze echt niet allemaal op een rijtje.)

    Waardige prooien vind ik een moeilijk onderwerp. Makkelijke dingen meepakken hoeft geen zwakte toekennen te zijn. Niet specifiek over vrouwen trouwens. Je kunt geen gelijk bedoelde relatie aan gaan met iemand die niet je gelijken kan zijn. Maar als je niemand probeert te schaden lijkt het me weinig kwaad kunnen om een “makkelijke prooi” te nemen. Verschil met de leeuwinnen (leeuwen liggen alleen maar te relaxen de hele dag, leeuwinnen jagen!) is dat die de antilope helemaal stuk willen maken. Dat is niet liefde. En daar komt denk ik het trieste vandaan. Iemand die niet een waardige partner vind kan gewoon niet goed liefhebben.

    Drama mag nooit het einddoel zijn, maar moet soms zeker kunnen vind ik.

  4. Hoi! Wat een leuk stuk! Ik ben nu zelf ook bezig met een artikel over echte mannen en vrouwen die echte mannen willen….. zet ‘m vanavond online! Maar zodoende kwam ik dus bij jouw stuk terecht! Leuk. Ik ga je volgen!!
    groetjes, Karin

Geef een reactie

