Puppylove

“Zullen we een hond nemen?” Als rechtgeaard kattenmens stond mijn hart even stil. Een hond! Is hij gek geworden? Wat moeten wij (lees: ik) nou met een hond? Ik werk fulltime, ik weet niets over de opvoeding van zo’n beestje en buiten dat: ik heb niets met honden. Honden associeer ik namelijk in eerste instantie met Martin Gaus, een weerzinwekkend tiepje. Alle honden slopen de boel, net als Marley, en alle honden kwijlen, net als Hooch. Honden zijn voor dominante mensen, voor mensen die net even iets minder ontwikkeld zijn dan kattenliefhebbers. Katten zijn eigenwijs, zelfstandig en slim. Honden zijn afhankelijk, luidruchtig en dom. Ik heb NIETS met honden. Cats rule! Yeah.

Maar vriendlief had overal een antwoord op. Hij was toch even in between jobs, dus hij zou wel voor de hond zorgen. En als hij begon met zijn nieuwe baan, kon de hond overdag met hem mee in de auto, naar klanten toe. Bovendien had hij bijna alle afleveringen van De Hondenfluisteraar gezien en was hij dus eigenlijk een soort Nederlandse Cesar Millan. Mijn laatste argument – we zijn pas net een maand bij elkaar – ging in rook op toen hij zei dat een hond de band tussen ons alleen maar zou verstevigen. Ik was uitgeluld.

Hij had ook al een nestje op het oog. Een kennis van hem had namelijk een nest van een Amerikaanse Staffordshire Terrier teef en Amerikaanse Bulldog reu. Ik protesteerde: “Stafford… zijn dat niet van die…?” Ja, inderdaad. Amerikaanse Staffords zijn wel eens in het nieuws geweest vanwege het doodbijten van een peuter of twee. Maar dat ligt allemaal aan de opvoeding, zo verzekerde hij mij. Ik had nog (lees: weer) mijn twijfels, maar die verdwenen als sneeuw voor de zon na het zien van de eerste foto’s: wat een scheet! Daar kan toch geen kwaad in schuilen?? Een week later was ze van ons.

Akina – Swahili voor band, familieband en solidariteit – wordt volgende week zeven maanden. Ze jammerde in het begin hartverscheurend als ze even in de bench moest omdat “papa en mama” (ik maak geen grap) even iets voor zichzelf wilden doen. Dat jammeren is inmiddels wel voorbij, maar als ze even een paar uurtjes alleen heeft gezeten, begroet ze ons zó enthousiast, dat ik soms denk dat ze erin blijft. Toch verdenk ik Akina ervan dat ze de film Marley and Me ook heeft gezien. De meest gesproken woorden in ons huis zijn namelijk “Akina, NEE!!” en er is geen meubelstuk waar ze nog geen hapje van heeft genomen. Het prinsesje gaat liever niet naar buiten als het regent. Haar voederbakje wordt standaard omver gemaaid, waarna mevrouw haar voer gewoon van de grond eet. Er is geen plek in huis die ze niet heeft onder gepiest of gepoept en geen familielid dat ze niet (tot bloedens toe) gebeten heeft. Maar we vergeven het haar, want ze is (nog) een pup. En we houden van haar.

Dat ze ook van ons houdt bleek wel toen ze, een maand of drie oud, op een nacht haar ad hoc slaapplaats verruilde voor een plekje tussen ons in, onder de dekens. Tegenwoordig gaat ze wat meer haar eigen gang en slaapt ze, boven de dekens, op het voeteneind of gaat ze uit zichzelf in de bench liggen. Maar heel af en toe, als ze haar papa en mama een beetje mist, voel ik haar tijgerend van het voeteneind naar het hoofdeind kruipen en laat ze zich met een grote plof tussen ons in vallen. Dat is sowieso de manier waarop Akina alles zo’n beetje doet: subtiliteit is haar vreemd.

Akina heeft dat gedaan wat haar naam belooft: de band tussen vriendlief en mij verstevigd. Haar in huis nemen is de beste beslissing die we tot nu toe hebben genomen.

6 gedachtes over “Puppylove

  1. Vals hoor! Ik bedoel van jou, die foto. Zo bekeer je iedere kattenliefhebber tot hondenbezit! Maar het is een lekker ding, je foto’s (o.a.op Twitter) spreken boekdelen. Ik houd het voorlopig bij mijn drie vileine monsters, ook al komen ze soms met vreselijke dingen thuis…

Geef een reactie

