Ik besta ook op zaterdag!

Ik heb het al eerder genoemd: ik werk in het onderwijs. En als docent besta je voor je leerlingen (hoe oud of jong ook) vooral op je werk. Als je eens een leerling buiten je werk tegenkomt, gaat dat meestal gepaard met lichte tot matige verwarring van de kant van de leerling.
Vooral toen ik nog in het volwassenenonderwijs werkte, vond ik het eigenlijk heel vervelend om deelnemers tegen te komen. Vooral omdat die me steevast uitnodigden om nou toch eens bij ze thuis koffie te komen drinken. Ik had daar totaal geen behoefte aan, omdat een bij je thuis koffiedrinkende juf een bepaalde status gaf aan de koffieserverende partij en je dan dus als juf een dag- en nachttaak opliep aan koffieafspraken, om van maaltijden nog maar te zwijgen. Verder vond ik het heel lastig in toetsweken om deelnemers tegen te komen die me dan midden op de markt vroegen naar hun toetsresultaten. Op het hoogtepunt van mijn weerzin, in een periode dat ik toch ook al op zoek was naar ander werk, opende ik midden op het drukke marktplein mijn grote tas en riep vertwijfeld uit dat ik mijn computer thuis had laten liggen en dus de resultaten niet op kon zoeken, tot mijn grote spijt. Ik heb toen ook eens aan een groep het verhaal verteld van de echtgenoot van één van mijn collega’s die huisarts was. Hij werd op één van zijn zeldzame bezoekjes aan een supermarkt aangesproken door een patiënte van hem, die klaagde over pijn op de borst. Hij vroeg haar toen, in de rij bij de kassa om haar bloes even uit te trekken, zodat hij haar op de lopende band kon onderzoeken. Dat verhaal beklijfde niet echt. En ik was ook geen blijvertje in het volwassenenonderwijs, ik vertrok naar het MBO. Waar pubers zwaar lopen te ontkennen dat ze puberen, maar ondertussen. De gemiddelde puber staat er om bekend niet met zijn ouders te willen worden aangetroffen, zich in groepen te verplaatsen en vooral erg veel weerstand voelen als ze hun onderwijzend personeel buiten school tegen komen. Binnen school is al vreselijk genoeg, tenslotte.

Heerlijk, ik kon voortaan de stad in zonder mij achter de spruiten in de supermarkt te moeten verstoppen, of onder kledingrekken weg te duiken zodra ik in de verte een glimp zag van een les-afnemer!

Tot vorige week vrijdag in mijn super-enthousiaste en dynamische eerstejaars-groep leerling J. vroeg of ik echt wel in Lelystad woonde, want hij kwam me nooit tegen. Ik verbaasd… De rest van de groep viel hem bij. Dus ik zei dat ik me over het algemeen incognito de stad in begaf en me voornamelijk tijgerend voortbewoog, juist om te voorkomen dat ik gezien zou worden. Geintje! Maar goed, ze twijfelden erg aan mijn bestaan, buitenschools dan. Ik heb toen wat van bovenstaande anekdotes verteld. Snapten ze best. En daar bleef het bij. Totdat ik de dag daarna hevig behoefte had om printpapier te kopen en een koffiepotje. Dat heb je soms. Ik naar de printerpapier en koffiepottenwinkel. Met mijn aanwinsten onder mijn arm ging ik kalmpjes in een lange rij staan en begon wat om me heen te kijken. Keek naar de kassa, recht in het gezicht van leerling J. Allebei schoten we in de lach.

“Hè, gelukkig. Je bestaat ook op zaterdag” zei J. toen ik aan de beurt was.

Een gedachte over “Ik besta ook op zaterdag!

  1. Wauw! Dit verhaal doet mij zo goed om te lezen. Niet omdat ik ook in Lelystad heb mogen wonen en een groot deel van mijn familie er nog woont. Ik word altijd wat emotioneel als ik aan Lelystad denk. Ondanks al het commentaar op Lelystad is momenteel geen stad waar ik liever zou wonen dan in Lelystad.

    Alleen dit verhaal dit raakt. De band met de leerling en alles samen. De chemie is het, denk ik.

    Kortom; Prachtig verhaal! Dank je wel!

Geef een reactie

