Uit de oude doos (2004): Verbeter de wereld…

‘Hirsi Ali wil ideologische screening moslims bij sollicitatie’. Mijn ogen lezen de woorden, maar mijn brein wil ze niet registreren. Harde schijf vol, Suus? Nee hoor: gewoon niet bestand tegen zoveel DOMHEID.

Ayaan zegt eigenlijk het volgende. Als je als moslim kunt bewijzen dat je geen extremist bent, dan krijg je eerder een baan. Nu is het namelijk zo dat iedere moslim wordt gezien als een potentiële terrorist, waardoor werkgevers minder snel geneigd zijn om ze aan te nemen.

Gooooooooooeeeeeeeeeeeed, waar zullen we eens beginnen? In de eerste plaats verbiedt artikel 1 van de Grondwet dit soort praktijken, maar ik schrijf dit als mens en niet als jurist. Om die reden laten we dan ook maar ff zitten, dat je in Nederland nog altijd onschuldig bent totdat het tegendeel bewezen is. Een mooi principe uit het strafrecht, dat ook hier zou moeten (blijven) gelden. Ayaan had trouwens zelf ook al bedacht dat het een nogal ongrondwettelijk ideetje van haar was. Dit werpt bij mij dan weer de vraag op: heeft Ayaan niets beters toe doen dan onuitvoerbare plannen te bedenken? Maar goed.

Ten tweede zie ik nogal wat praktische bezwaren: hoe meet je het fundamentalistische gehalte van iemands gedachten? Multiple choice? Assesment? Hoeveel compleet ongeschikte mensen worden er per jaar niet aangenomen OMDAT ZE LIEGEN ? Juist. Ik zal je het lijstje van mijn (ex-)collega’s en (ex-)leidinggevenden besparen, om nog maar te zwijgen over politici.

En tenslotte voel ik mij gediscrimineerd. Jij, Suus? Ja, ik. Ik ben namelijk van Nederlandse origine en ben voor de nietsvermoedende medemens niet als moslim herkenbaar. Ik geloof er echter niet minder door. Sterker nog, nu ik er over nadenk: misschien ben ik wel de grootste fundamentalist die hier rondloopt. Ja, zo één met de perfecte vermomming en een missie! Ik vind dan ook al mijn potentiële toekomstige werkgevers mij zoveel mogelijk indringende vragen zouden moeten stellen over mijn geloof. En stop vooral niet met de vraag of er een Koran in mijn boekenkast staat, nee: ik wil pittige vragen! Mevrouw Bos, heeft u wel eens een schaap geslacht in uw schuurtje? Wat vindt u van homo’s en joden, mevrouw Bos? Mevrouw Bos, als u meneer Bos heette en getrouwd was, zou u dan uw vrouw slaan? Heeft u eigenlijk iets met vliegtuigen? Als u een bom om uw middel had, zou u liever naast Bush staan, naast Sharon of naast allebei? En laten we daar toch vooral niet stoppen. Ik eis een telefoontap, alvorens ik word aangenomen. Ik wil dat mijn post wordt geopend en dat er mannen in de bosjes tegenover mijn huis gaan liggen gluren naar al die allochtonen die bij mij over de vloer komen. F*ck it: ik wil een eigen AIVD dossier!

Beste Ayaan. Ik zou grappen kunnen maken als: hebben ze naast wat geslachtsdelen, ook een deel van je hersenen weggehaald? Maar dat doe ik niet. Ik vraag me alleen af waar het toch is fout gegaan bij jou. Waarom zie je niet dat stigmatisering, waar jij je met je islamofobe houding op ernstige wijze schuldig aan maakt, de oorzaak is van fundamentalistisch gedrag? Stigmatisering en onderdrukking zijn de boosdoeners, niet de mensen die gestigmatiseerd en onderdrukt worden. Als je daar nou eens wat aan zou doen, dan zouden mensen misschien naar je luisteren. Ideologische screening is niet de oplossing voor dit probleem. We moeten gewoon een keer met zijn allen van die hokjesgeest af. En als je al oprecht geïnteresseerd bent in wat iemand gelooft: vraag het hem of haar dan. Leer van iemand door met hem of haar te praten, in plaats van over hem of haar. Dan kunnen we ons weer kunnen concentreren op ‘wie’ iemand is en niet op ‘wat’ iemand is.

Een gedachte over “Uit de oude doos (2004): Verbeter de wereld…

Geef een reactie

