Daar komen de hoertjes!

Wat ik precies hoopte over te houden aan het programma “Big Fat Gypsy Weddings” weet ik niet. Ik heb namelijk niets met zigeuners of kampers. Ik vind ze hinderlijk en onaangepast. Zoals een buurvrouw van de Flodders in de wijk Zonnedael zou zeggen: “Het is schorriemorrie”.

Misschien is het eerst even tijd voor wat context.

Vroeger, toen onze Suus nog een basisschool Suusje was, woonden mijn ouders, broertje en ik in een toen al niet al te beste buurt in Hoofddorp. Als ik dit verhaal in familiekring zou vertellen, zou mijn moeder mij nu onderbreken om te zeggen dat er vroéger – écht lang geleden dus – allemaal piloten van de KLM in onze straat woonden. Nou, geloof me: die waren toen al lang weg. “Mijn” straat bestond uit duplexwoningen. Rijtjeshuizen van drie etages, met een benedenhuis bestaande uit één etage en een bovenhuis van twee etages. Beide voordeuren naast elkaar. Misschien kent u ze wel. Op zich niets mis mee, zeker als je – zoals wij – in het bovenhuis woonde. Maar toen kreeg iemand het lumineuze idee om drie gezinnen met kampers bij ons in de straat te huisvesten. Binnen no time was “mijn” straat veranderd in een autosloop, volledig volgens kamptraditie. Kampers zijn bovendien niet gewend aan telefoons (of desnoods even bij elkaar naar binnen lopen), dus al hun bizniz werd van het ene raam naar het andere geschreeuwd, net als op het kamp. Dat soort dingen. Ik krijg trouwens nog steeds jeuk als ik in een vensterbank van die afzichtelijke grote bloempotten met engeltjes zie staan, brrrrr! Maar dat terzijde.

Nu weet u waar ik vandaan kom als het om kampers gaat. Terug naar “Big Fat Gypsy Weddings”.

Het documentaire-achtige programma laat zien hoe van oorsprong veelal Ierse zigeuners – travellers – in Engeland leven en zoomt daarbij in op de trouwdag van een aantal meisjes. Ja, u leest het goed: meisjes. Binnen de gemeenschap is het namelijk gebruikelijk dat meisjes tussen hun zestiende en achttiende levensjaar trouwen, met een traveller jongen van ongeveer dezelfde leeftijd. En dat trouwen is something else! Kosten noch moeite lijken te worden gespaard. De trouwjurk moet zo ver over the top zijn, dat the top niet eens meer in zicht is. Ik heb jurken voorbij zien komen waar de bruid zich niet eens meer in kon bewegen (ik meen 26 lagen aan rok over elkaar), jurken met lichtjes erin die potentieel brandgevaar opleverden (een brandblusser ging zekerheidshalve mee) en jurken die zelf niet eens in een auto pasten, laat staan met een bruid erin. De maakster van deze jurken vormt de rode draad door het programma. Zij doet uit eerste hand een boekje open over de traveller gemeenschap en dat is bijna altijd negatief, terwijl ze er zelf kennelijk goed geld aan verdient. Je vraagt je af of ze nog wel werk heeft, áls ze überhaupt nog leeft… De bruidstaart heeft bij voorkeur de vorm van een Disney kasteel en is groot genoeg om een Oost-Afrikaans land een maand van de kunnen voeden. En dan de gasten: de één nog geblondeerder en geplamuurder dan de ander, al dan niet gestoken in één of meer veel te strakke kledingstukken met dierenprint.

Dit alles is natuurlijk een kwestie van (goede) smaak en daar moet vooral niet over getwist worden. Dat is gewoon amusement. Waar naar mijn mening wél over getwist moet worden is het volgende.

Ik beschouw mezelf niet als ’s werelds grootste feminist en ik sta niet op de barricade. Wel heb ik er moeite mee dat die meiden trouwen op zo’n jonge leeftijd, maar dat valt compleet in het niet bij het feit dat veel van die meiden ook nog eens door hun ouders op hun twaalfde van school worden gehaald om – en nu komt ‘ie – het huishouden van het ouderlijk huis te runnen! Dat komt in de praktijk neer op ontbijt maken voor jongere broers en zusjes, het kroost naar school brengen (zij wel), schoonmaken, schoonmaken, schoonmaken, de kids van school halen, koken, schoonmaken en schoonmaken. Assepoesters dus. Opeens snap ik trouwens die fascinatie met trouwjurken…

“Wij worden geen dokters en advocaten, wij worden huisvrouwen”, zegt één van de traveller meisjes met een glimlach op haar gezicht. Ze is net 18, staat op het punt om in het huwelijkscaravannetje te stappen en heeft zich al volledig geschikt in haar lot. “Kun je lezen?” vraagt de interviewer. Ja dat kan ze wel, althans genoeg om zich te redden. Hopeloos. Het programma laat ook haar 13-jarige zusje zien, dat baalt als een stekker: zij is namelijk de volgende die van school zal worden gehaald om de huishoudelijke taken te vervullen. De vraag waar de moeders van deze kinderen zijn wordt niet eens gesteld en dus ook niet beantwoord. Laat staan de vraag waar de Britse equivalenten van de onderwijsinspectie en jeugdzorg zijn. Verderop in het programma gaat een groep van ongeveer 20 jongens en meiden paintballen en moet één van die meiden voor alle leden van de groep de formulieren invullen. Zij is namelijk de enige van het spul die voldoende kan lezen en schrijven. De enige! Zij zit dan ook als enige nog op school. Een uitzondering: ze is al 16.  

Je vraagt je af wat er van deze meisjes terecht moet komen. Of nee, je weet het al: een compleet van hun man afhankelijke positie is alles wat deze ongeschoolde Assepoesters rest. Al zouden ze willen ontsnappen aan dit leven, ze kunnen het niet! Want wat ga je beginnen zonder diploma, met de lees- en schrijfvaardigheid van een 12-jarige?

En dan barst de bruiloft los. Jong en nog veel jonger is op de dansvloer te vinden, uitgedost in net iets te strakke en net iets te onthullende kleding die alles behalve age appropriate is, althans voor de groepen 15- en 40+. Vooral het prepuberale vrouwvolk schudt, draait en kronkelt over de dansvloer alsof hun leven ervan afhangt. Daar komen de hoertjes, hoor! Hoe ze zo hebben leren dansen, wordt er gevraagd. “Van tv”, luidt het antwoord. Vrouwelijke rolmodellen als Rihanna, Lady Gaga en Beyonce passeren de revue. De Lolita’s laten moves zien waar ze in Las Vegas nog iets van zouden kunnen leren. Alleen de paal ontbreekt! De kijker bekruipt een gevoel van plaatsvervangende schaamte en hij vraagt zich af waarom de ouders niet ingrijpen. Welke ouder laat zijn of haar dochter zichzelf zó hoereren??

Maar opeens begrijp ik ook dit: die meiden zijn zichzelf gewoon aan het verkopen. Ze brengen zichzelf letterlijk aan de man. Bruiloften zijn namelijk dé gelegenheid om jezelf eens goed in de kijker te dansen, of wat voor dansen moet doorgaan. En hoe eerder Assepoester haar prins tegenkomt, des te eerder kan zij aan haar leventje als huissloof ontsnappen. Voor één dag, tenminste: haar trouwdag. Om dat leven vervolgens in een andere caravan, onder het juk van een andere “man” gewoon weer op te pikken. Ongeletterd, ongekwalificeerd en ongelukkig. Ongelooflijk dat zoiets in Europa kan.

17 gedachtes over “Daar komen de hoertjes!

  1. Ik wil even een kleine nuance aanbrengen. De makers van het programma hebben ook excuses aangeboden aan de zigeuners in NL via RTL Boulevard. Het is namelijk een kleine groep Britse reizigers. En het zijn van origine geen zigeuners. Dat is hetzelfde met de kampers -die jij in jouw stuk in één adem noemt met zigeuners- die eigenlijk ook geen zigeuners zijn.

    Er zit een heel groot verschil tussen kampers, zigeuners en zigeuners. Je hebt namelijk de reizigers. Dit zijn vaak ex-kermisexploitanten. Zij trekken rond door Nederland en op het moment dat ze genoeg geld hebben stichten ze ergens een kamp. Op dit kamp gaan ze wonen met hun hele familie. Zij hebben, behalve af en toe een aangetrouwde zigeuner, niets met zigeuners te maken.

    De tweede groep zijn de Romazigeuners. Dit zijn de zigeuners die je vaak op televisie ziet. De zigeuners die nu ook nog steeds vanuit het oostblok naar Nederland komen. Vast niet allemaal tuig, maar wel een groot deel arme mensen. Ze staan nu vaak de daklozenkrant te verkopen of te bedelen.

    De derde groep is dan de Sinti zigeuners. Dit zijn de zigeuners de troetelzigeuners. Wonen vaak op een klein familiekampje waar niemand ze ziet. Ze maken muziek en veroorzaken weinig tot geen last. Ze houden hun eigen handel er op na, maar zijn ook daar verder niemand mee tot last. Rein Mercha, Rosenberg Trio en Tato Mirando de bekendere zigeunermuzikanten zijn dan ook allemaal Sinti zigeuners.

    Ik denk dat het wel goed is om dat even te onderscheiden. Ik vind het namelijk ook niet leuk om continue meegetrokken te worden in de trend van mijn straattuigmedelanders. Vandaar dat ik het ook belangrijk vind dat er bij andere groeperingen ook duidelijk gemaakt wordt dat er dus een groot verschil zit in kampers en kampers. En dat de kampers, zoals wij ze meestal kennen, dus geen zigeuners zijn! Zoals niet alle moslims Turken of Marokkanen zijn!

  2. Hè bah: nuance! ;-) Je hebt helemaal gelijk, maar het was niet mijn bedoeling om een verhandeling te houden over wie tot welke stroming behoort, waarom en hoeveel overlast er door hen wordt veroorzaakt. Het eerste deel is alleen om te laten zien met welke houding ik het programma “in” ging. Vervolgens maakt het mij geen drol meer uit tot welke groep deze mensen behoren: ze mishandelen hun dochters, dáár gaat het om.

  3. Dan ben ik toch blij dat mijn opa (Roma) zich snel heeft gedistantieerd (kennelijk, ik heb de beste man nooit gekend) maar de kans lijkt groot dat hij dus ook niet uit een dergelijke commune kwam. Gezien de aangebrachte nuance, dus. Is dat programma nog eens op tv? Waar was het op?

  4. Ja, ik denk dat de mensen in dit programma uit de (ex-)Kermis gemeenschap komen (volgens Rachid’s indeling). Als ik het goed heb komen Roma oorspronkelijk uit India (voordat ze in Oost-Europa terechtkwamen), dus ik neem aan dat ze ook iets andere zeden mores hebben… Maar het jonge trouwen en weinig waarde hechten aan opleiding zal daar ook wel gemeengoed zijn, schat ik in.

    BFGW was de afgelopen weken op vrijdag op tv, na Holland’s Got Talent (RTL 4).

  5. .
    Ik heb het programma niet gezien,maar het zijn eigenlijk altijd mensen met een grote saamhorigheid.
    Familie is heel belangrijk voor ze en waarom zouden die meisjes per definitie ongelukkig zijn?
    Ze weten niet beter dan dat ze jong trouwen binnen hun eigen gemeenschap,iets dat trouwens in moslimkringen ook niet geheel ongebruikelijk is.Ze zouden het waarschijnlijk vreselijk vinden als ze op hun 28ste nog ongetrouwd zijn.
    Dat jij en ik ons zo’n leven niet voor kunnen stellen oké.
    Leven en laten leven is mijn credo.

  6. Leren en laten leren is mijn credo. Die ouders zouden opgesloten moeten worden voor het uitbuiten van hun dochters en het opvoeden van hun zoons als de volgende generatie tirannen. Jong trouwen alleen is hun kleinste probleem (in mijn ogen ja, dat wel).

  7. Ook mensen die hun hele leven leren,hebben niet altijd geleerd om te begrijpen dat niet alleen HUN manier van leven deugt.

  8. Lang leve programma gemist! Wat een verschrikking, zeg. Interessant om te zien, heel bijzonder dat die ouders nergens te zien zijn. En met betrekking tot niet weten wat hoe het anders zou kunnen, lijkt mij dat niet aan de orde. De meeste meisjes lijken dondersgoed te weten hoe het anders kan, maar lijken zich ofwel te berusten in hun lot, ofwel zo angstig te zijn dat ze erin meegaan. Dat vind ik eng, en triest. Natuurlijk wil ik met alle soorten van genoegen iedereen laten leven zoals zij zelf willen, maar dit begint inderdaad op mishandeling te lijken. Het gaat mij dan met name om die meisjes. Als ze inderdaad zo willen leven, moeten ze dat vooral niet laten. Maar wel als ze dat zelf willen! Er was er eentje bij met een opleiding en een baan. Daaruit blijkt dat er wel degelijk een mogelijkheid is, maar van de rest krijg ik het idee dat ze echt bang zijn om ‘wat anders’ te doen.

  9. Lang leve youtube :-p

    Ik moet zeggen, dit is inderdaad schokkend. In Rachid’s indeling wil ik wel even de nuance maken dat zij blijkbaar afwisselen tussen Romani en Ieren, maar dat deze allebei hetzelfde cultureel patroon er op nahouden. Blijkbaar zijn zij in de UK redelijk gedomesticeerd, want in Europa zijn zij van een totaal andere orde. In Italië kan je bijvoorbeeld maar beter wel ultravoorzichtig zijn als je de typische zigeunerjurken voorbij ziet lopen en het is ook dat soort dat zich in België en Frankrijk nestelt. Afgelopen winter vroeg zelfs de burgemeester van Gent (van de SP.a nota bene) aan de bevolking hen zo veel mogelijk te mijden en hen zeker geen hulp te bieden. De stad deed dat, maar de zigeuners gingen er gewoon niet op in. Complex gebeuren.

    In deze zin vond ik dit ook een zeer strategische docu. Ze waren heel voorzichtig (anders zouden ze geen tweede seizoen kunnen maken waarschijnlijk), dus dingen zoals de afbraak van hun tentenkampen werd verbloemd. Als ergens niet gebouwd mag worden, dan is dat heus niet vanwege zigeunerhaat en die affaires slepen vaak jaren aan. Wanneer alle legale middelen zijn uitgeput, kunnen zij vervolgens zielig doen. Ingebakken Calimerocomplex. Ook hun handeltjes wordt enkel zeer discreet naar gehint, het is een eindeloze spiraal dat steeds op hetzelfde terugkomt.

    Om toch even op Suus haar boodschap terug te komen: Op zich heb ik niets tegen op jong trouwen (ga eens naar de SGP-gordel zoals in Katwijk), maar de manier om het oude met het nieuwe te verzoenen gaat enkel dankzij een bereidwillige staat in deze. Ahmedinejad (en ik weet dat niet iedereen hier fan van hem zal zijn, maar toch) heeft niet lang geleden nog gesteld dat de gemiddelde (!) leeftijd voor vrouwen om te trouwen terug 18 moet worden, maar hij combineert dat met een sterk beleid waardoor man en vrouw naar de universiteit kunnen gaan. Ook dat is enkel ‘kunnen’ natuurlijk, maar dan is de vraag wat het meest moet storen: het niet volgen van een ‘Westers’ cultureel patroon of het niet volgen van een ‘Westerse’ maatschappelijke integratie en emancipatie. Ondanks gedomesticeerd genoeg te zijn om Jersey Shore voor pedofielen te leveren.

  10. Slechte TV over een bijzonder onderwerp. Het is goed te laten zien dat niet iedereen een eigen huis, vrouw, 2 kinderen (jongen/meisje) een hond, een kat, 2 auto’s voor de deur, pa met fulltime baan, moeder parttime, voetbal, zwemles, bijles, bril, beugel, spijkerbroek, ja meneer, nee mevrouw, de buren een nieuwe auto, (waar doen ze het van) wij ook een nieuwe auto, leventje heeft.
    Wat is dat toch met ons “westerlingen” die denken de normen en waarden in de wereld te moeten en mogen bepalen? Wij komen democratie brengen, of je er als land, volk, stam, staat aan toe bent, doet er niet toe. Onze waarheid is DE waarheid. Onze normen zijn JOUW normen.
    Wij verwachten dat mensen die een generatie geleden nog nomaden waren, nu keurig in een rijtjeswoning gaan zitten. Wij verwachten van een sociale structuur waarbij de familie HEILIG is, dit leuk los te laten, pa en ma in een verzorgingshuis te stoppen en onze familiwaarden over te nemen.
    De dames uit het westen vinden al snel dat vrouwen onderdrukt worden, te jong trouwen, te jong kinderen krijgen.. uiteraard als je eigen norm trouwen na je 35 ste is en een kind krijgen op je 28 ste is. Dan ben je al snel te jong.
    Dat de dames in het programma “gevangen” zitten in een cultuur, dat is jullie mening. Zo zitten jullie dames allemaal gevangen in de westerse cultuur en normen. Studeren (als je kan) minimaal 5 vriendjes gehad hebben, (minder ben je een muurbloem, meer ben je een hoer), werken, eerst full time, later partime als de kinderen komen. Laat aan kinderen beginnen, liefst 2 jongen en meisje, rijbewijs, onafhankelijk zijn van je man, en als je een jaar of 45 bent, een scheiding aanvragen, je man leegplukken, en met een liefst jongere vriend er vandoor gaan.
    Begrijp mij goed, persoonlijk hou ik van een verzorgde vrouwelijke vrouw, die geheel onafhankelijk is, die mij vrijheid geeft die ze zelf ook heeft en wil hebben, die een aanvulling is op mijn leven en geen invulling. Waar ik graag bij wil zijn, die graag bij mij is. Die net zoveel te vertellen heeft als ik dat heb. Die gelijke rechten heeft. En plichten. Ik heb gelukkig zo een vrouw.
    Maar dat ze een uitzondering is, daar ben ik mij zeer van bewust, en dat ik een uitzondering ben overigens ook.
    Als ik om mij heen kijk en luister,dan zie ik dat vrouwen heeeeel jaloers zijn, achterbaks, dat de “ik gun het je niet factor” een heel belangrijke is en dat je als succesvolle man heel veel gebonden vrouwen achter je aan krijgt.
    Je kunt de vrouwen van de kampers veroordelen. Maar ze zijn wel thuis voor de kinderen. En wat heeft de emancipatie ons als samenleving gebracht?
    Emancipatie volgens onze normen dan wel he.
    Brievenbus kinderen, laat trouwen, laat kinderen krijgen, hoge huizen prijzen waardoor ook de vrouwen MOETEN werken, niet uit keuze, maar uit noodzaak.
    Hoeveel vrouwen lopen er niet gestressed rond, omdat ze de zorg voor het huishouden, kinderen, man, familie, werk, sport, etc. niet op kunnen brengen? Vrouwen die door de week om 9 uur op bed of bank liggen, volledig uitgewoond?
    Wij in het westen willen alles. Eigen huis, 2 auto’s, vrouw, kinderen, goede baan, goede studie, geld op de bank, een boot, een vakantiehuisje, 3x per jaar op vakantie, wintersport zon, uit eten, dure fiets, dure kleding, biefstuk in het weekend, we willen ALLES, en de meerderheid HEEFT ook ALLES.
    Voordat je een kamper veroordeeld, kijk eens naar je eigen leven en bedenk hoe DECADENT dit is.

  11. Ik zal jullie zeggen kijk ik ben een gypsy of toe we’ll zigeuner ik woon gwn hier in nedereland gwn normale huis enzo ik wil alleeen we’ll nog zon jurk en op me 1xe trouwen en dat huishoudelijke werk doen zo zijn wij gwn en je word gegrepen door een jongen de jurk moet helemaal geweldig zijn en je poetst poetst poetst dat doe ik ook en ik ben 14 maa ik wil het en kan het jullie doen tog aan jullie normen aan waarden naja wij ook dus als je dr probleme mee hebt tja dan kende kome :s

  12. ik baal er echt van dat iedereen een verkeerde kijk heeft gekregen op zigeuners.
    Mijn familie stamt deels van de gitanos dus de kalle af die in zuidspanje wonen en het andere zijn romazigeuners uit de Balkan. Ik ben deels opgegroeid volgens de oude traditie schoonmaken en voor mijn broertje zorgen vindt ik heel normaal maar ik ben wel altijd naar school gegaan en ga nu zelfs een studie volgen beter gezegd mijn ouders willen.
    Ook als ik mijn nichtjes en neefjes bekijk ze volgen allemaal een opleiding natuurlijk heb je er wel een paar mindere tussen zitten, maar die zitten ook onder het nederlandse marrokaanse surinaamse hindoestaanse etc volk.
    En wat het styling betreft ja ik hou ook veel van bling bling en dierenprintjes. ik denk gewoon dat wij zigeuners veel meer durven en tja zigeunervrouwen houden nou eenmaal meer van opdoffen wij zijn nou eenmaal niet hoe wij het bij ons thuis noemen burgelijk.
    en wat mijn bruiloft betreft ik heb een nederlandse vriend maar ik ga wel in een over the top dress trouwen met veel bling bling en een suikerspin als rok ik wil in een assepoesterkoets aankomen en het thema is disney daarom staan minni en mickey mouse op onze taart.
    de jongere zigeuners nu proberen mee te leven in de maatschappij maar we proberen nog steeds onze cultuur te behouden maar zijn we daarom schorriemorrie

Geef een reactie

