Oók geen slokje water

Ik was een jaar of 15, het was in mijn beleving maart of april en we hadden gym. Een vriendin van mij, half Nederlands en half Marokkaans, klaagde dat ze zo’n dorst had. “Dan drink je toch even wat!” zei ik tegen haar, bijna snauwend. Dat kon niet: ze vastte. Ik was even uit het veld geslagen. Vasten? Wat is vasten? Ze legde het uit. Vasten tijdens Ramadan houdt in dat je overdag niet mag eten en drinken. Meer doe je natuurlijk ook niet op 15-jarige leeftijd, als Nederlands-Marokkaans meisje. Het was de eerste keer dat ik in aanraking kwam met het fenomeen Ramadan.

Toen ik jaren later een Marokkaans vriendje had, vertelde die mij een paar weken voor het begin van Ramadan, inmiddels verschoven naar de maanden december/januari, dat het straks “even een maand uit zou zijn”. Vertaling: geen seks tijdens Ramadan, ook niet als het donker was. Na het verdwijnen van de eerste paniek die zich bij het horen van het woordje “uit” van mij meester maakte, begreep ik dat Ramadan dus niet alleen ging om niet eten en drinken. Dat hij bereid was dat offer te maken, intrigeerde me. Ik besloot, zoals zovelen wel eens doen, een dagje “mee te vasten”. Nou ja, op een kopje thee en twee tictacjes na dan, want jeetje mina wat ga je uit je bek stinken van niets eten!

Niet lang daarna, de relatie was inmiddels echt uit, werd ik zelf moslim en het jaar daarop vastte ik voor het echie. Het was dus winter en ik weet nog goed dat ik halverwege de dag koude handen en voeten kreeg en dat die pas weer warm werden zodra ik wat at. Afgezien van het feit dat Ramadan je veel over je karakter leert, leer je ook van alles over je lichaam. Onder andere dat je lichaam dus heel goed is in het aan de gang houden van de motor, ten koste van minder belangrijke delen. En je leert orale hygiëne op waarde te schatten.

Een paar jaar geleden, ik weet niet meer precies wanneer, viel het mij opeens op: het NOS Journaal besteedde aandacht aan Ramadan. Vergezeld van beelden van grote groepen biddende moslims, hoorde ik Sacha de Boer vertellen wat het vasten inhoudt: “Moslims mogen dan tussen zonsopgang en zonsondergang niet eten, drinken, roken en vrijen.” Dat het tijdstip waarop je moet stoppen met eten en drinken ruim vóór zonsopgang ligt, vergeven we de NOS Journaalredactie maar even.

Ik weet nog dat ik dacht: “Wauw, wat goed! Zou dit dan het einde betekenen van de soms onzinnige vragen over Ramadan? Zou dit betekenen dat er in Nederland wat meer begrip komt voor vastenden?” Ik heb daar tot op heden helaas weinig van gemerkt. Nog steeds moet ik ieder jaar uitleggen dat ik echt niets mag drinken, zélfs geen slokje water. Collega’s hebben me raar aangekeken en een enkeling probeerde me zelfs over te halen om het niet te doen, omdat het volgens haar “erg ongezond” is. Maar het ergste vind ik nog dat ik het ieder jaar aan één en dezelfde collega moet uitleggen, eentje die bepaald niet uit de klei getrokken is en zeker weten naar het nieuws kijkt en kranten leest. En dat maakt me eerlijk gezegd een beetje moedeloos. Kijk, ik snap best dat on- of andersgelovigen niet snappen wáárom we vasten. Een groot deel van de moslims weet dat volgens mij niet eens. Maar hoe bestaat het, dat je in een multiculturele samenleving waar ongeveer één miljoen moslims deel van uitmaken en met alle aandacht die er voor Ramadan is – in de diverse media maar ook bijvoorbeeld met een Ramadan festival (ook al is dat dit jaar ter ziele gegaan) – anno 2011 nog steeds niet weet dat moslims óók niets mogen drinken?? De enige collega die het vorig jaar wél snapte, was trouwens een praktiserend katholiek, die dus ook een vastenperiode kent.

De afgelopen dagen heb ik via Twitter weer een heleboel “nieuwe” onzinnige vragen voorbij zien komen. Het is duidelijk dat een groot deel van Nederland geen flauw benul heeft van wat Ramadan inhoudt en dan heb ik het alleen nog maar over de dingen die moslims niet mogen… Overigens is dit gebrek aan kennis – wat mij betreft dus gebrek aan algemene ontwikkeling – trouwens het bewijs dat het met die islamisering van Nederland ook heus wel meevalt. Waar maak je je eigenlijk druk om Geert? En voor wie graag meer wil weten, of zich eens lekker wil laten islamiseren, zeg ik: klik hier maar eens.

10 gedachtes over “Oók geen slokje water

  1. Goed stuk, Suus! Ik begrijp eerlijk gezegd ook niet dat je medemens nu nog steeds niet snapt hoe het zit. Ik heb er ook heus wel eens vragen over, zo is een collega van mij nu dus zwanger, dus dan vraag ik me af of zij ook later in het jaar moet inhalen (nee). Anyway, ook langs deze weg enorm succes met het volbrengen van deze Ramadan, ik kan alleen maar veel respect hebben voor diegenen die een dergelijke overtuiging hebben om zo’n lange periode je zo toe te leggen. Chapeau!

    • Thanks, Mae! Zou je eens kunnen vragen waar die collega zich op baseert? Ik dacht namelijk dat je wel moet inhalen als je niet vast vanwege zwangerschap… Zie ook de info onder dat linkje:

      “Voor vrouwen die zwanger zijn en/of borstvoeding geven geldt een uitzondering. Wanneer zij vrezen dat het vasten hun gezondheid of die van het kind (de kinderen) kan schaden, zijn zij vrijgesteld van het vasten. Ze moeten dan wel hun vasten inhalen.”

      • Oh, misschien heb ik wel niet goed opgelet, hoor. Of ben ik er vanuit gegaan omdat je best lang aan het zwangeren bent en dan ofwel 2 vastenperiodes kort op elkaar zou kunnen hebben, of dat beiden gelijkvallen.

  2. Weet je wat ik wel mooi vind aan mensen die in ieder geval blijven vragen? Dát ze blijven vragen! En niet overhaaste conclusies trekken of oordelen vormen die nergens op gebaseerd zijn. In jouw ogen komt het misschien juist over als desinteresse, maar het komt waarschijnlijk ook doordat het niet iets is wat het hele jaar door aan de orde komt. De informatie/kennis zakt weg, totdat de Ramadan weer aanbreekt, en dan gaan mensen er weer over nadenken: ‘Hoe zat het nou ook alweer??’
    Ik moet je eerlijk zeggen dat ik het ook heel moeilijk vind om me voor te stellen hoe het zou zijn om de hele dag niks te drinken, het lijkt mij echt verschrikkelijk!!
    Daarom heb ik ook heel veel respect voor mensen die met zoveel toewijding hun geloof belijden, ik weet niet of het voor mij zou zijn weggelegd.

    Ik lees hier aan de linkerkant jouw tweet: ‘”De Ramadan is een maand van: tolerantie; liefdadigheid; verbroedering en (….)’ …misschien is het goed om de mensen die blijven vragen, toch ook wat tolerantie te gunnen;) ….ze doen het vast niet vanuit onwil, maar toch wel uit interesse….ook al komt dat dan op zo’n moment niet helemaal zo over.

    Het geeft ook de kans om uit te leggen hoe het wél zit, het hoe en waarom ervan. Ik ben er zelf ook altijd benieuwd naar, gewoon uit human interest oogpunt….en ik kan ook niet beloven dat ik alles onthoud;) Ook dat is geen onwil, maar meer onkunde, moet je maar denken….

    Heel veel sterkte (ik weet eigenlijk ook nooit of ik dat wel zou moeten zeggen….)….dus domme vraag nummer zoveel:P : Wat wens je iemand die ….ho, ik struikel zomaar over de volgende vraag! Wat doe je met de Ramadan, belijd je die, oefen je die uit, ‘doe’ je de Ramadan, of doe je eraan mee…?

    Ik hoop dat je het niet al te domme vragen vindt!;)

    • De vragen die jij stelt, vind ik wel een stuk minder basic dan mijn voorbeeld hoor! XD M.b.t. de wens: “een gezegende vastenmaand” of gewoon “een goede Ramadan” lijkt mij prima. :-) Moslims wensen elkaar ook nog dat Allah ons vasten accepteert. M.b.t. het toepasselijke werkwoord: ik “vast”, maar ik hoor ook wel eens “Ramadannen”… XD

      • En als je iemand ‘tussendoor’ bijvoorbeeld sterkte wenst, is dat wel gepast? Omdat het natuurlijk wel iets is wat je uit vrije wil doet, ik kan me zelfs voorstellen dat het als een soort ‘geschenk’ wordt gezien….mag ik jou sterkte wensen of is dan bijvoorbeeld ‘succes’ meer op zijn plaats? Want ik kan me wel voorstellen dat je beide hard nodig hebt deze dagen!

  3. Ja, vandaar dus ook mijn twijfel! Maar het komt idd wel voort uit een meelevendheid, omdat het mij dus zoals ik eerder schreef, heel erg moeilijk zou lijken om de hele dag (vooral) niet te drinken, die andere dingen kunnen met wilskracht wel overwonnen worden….maar ik vind het echt waar, onvoorstelbaar dat het gewoon kán. Niks drinken en toch blijven functioneren! Maar wel heel mooi hoor, en echt, wat een powerrr als je dat kunt!! Petje af!

Geef een reactie

