Vertrouwen…

Het zat er al een tijdje aan te komen… een gedragscode voor de politie. Men mag geen kruisje, hoofddoek of tatoeage meer dragen. Dit in verband met de partijdigheid die zij eventueel kunnen uitstralen door deze ‘symbolen’.

Ik merk dat ik boos ben. Woest eigenlijk! En dat is iets wat ik pretendeer niet vaak te zijn. Mijn boosheid komt misschien wel, omdat ik er zelf niet aan moet denken dat mijn werkgever naar mij toe komt om te vertellen dat ik mijn hoofddoek niet meer mag dragen op het werk, omdat ook ik onpartijdig moet zijn.
Is het alleen niet zo dat die onpartijdigheid een farce is? Ben ik meer moslim dan mijn collega zonder hoofddoek? Is mijn collega minder christen zonder kruisje om zijn nek? En hoe zit dat met mijn Surinaamse collega? Zullen we hem schminken?
Het zijn voor mij belachelijke vragen en hierom ben ik nu dus boos. Ik ben van mening dat er te weinig vertrouwen is in onze professionals. Of het nou gaat om de politie, de rechterlijke macht, of een simpele semi ambtenaar als ik. Wij zijn professionals en kunnen dus prima omgaan met andersdenkenden of mensen die het zelfde denken. Mijn hoofddoek zegt niet dat ik moslims voor trek of niet moslims achter stel.
Zelf ben ik van mening dat mijn hoofddoek of het kruisje van mijn collega een duidelijke winsituatie kan zijn. Laatst sprak ik samen met mijn collega een oudere Marokkaanse man. Mijn collega zou het gesprek voeren, maar botste continue tegen een weerstand die ze niet kon doorbreken. Hij richtte zich tot mij omdat hij het idee had meer begrip te vinden. Van mij kan hij dat krijgen. Hij krijgt ook wat woorden cadeau als ‘inch Allah’ en ‘Hamdullilah’. Vervolgens heeft meneer het gevoel volledig begrepen te zijn en heb ik het doel van mijn werkgever behaald. Naar mijn mening een absolute win winsituatie.

De politie zou zich ook moeten realiseren dat je met hoofddoek, kruisje en of tatoeages je kracht in kunt zetten. Als afspiegeling van de maatschappij kun je naar mijn mening veel meer bereiken. Als Turkse politieman kun je een Turkse crimineel aanspreken op zijn gedrag op jouw eigen culturele, taalkundige manier. Dit geldt ook voor de hoofddoek, het kruis en de tatoeage. Dit is pas kracht en het optimale halen uit de o zo gehate multiculturele samenleving! Zo zou het moeten zijn volgens mij. Maar helaas… de maatschappij is zodanig verloederd dat er geen vertrouwen meer is in mensen. Iedereen die er iets anders uit ziet of zich iets anders gedraagt dan de gemiddelde Nederlander vertrouwen we niet. Vrijheid van meningsuiting en godsdienst is een groot goed. Zelfbeschikking ook, maar wel voor die medemens die hetzelfde denkt als onze grote heersers…

9 gedachtes over “Vertrouwen…

  1. “Al in juni 2003 publiceerde de Minister van Onderwijs een Leidraad Kleding op School, waarin onder andere wordt bepaald dat confessionele scholen het dragen van een hoofddoek onder bepaalde voorwaarden mogen verbieden.” Ik heb daar nog amper iemand over horen klagen. Er was altijd al een regel dat geuniformeerde ambtenaren zoals: rechters, politieambtenaren en krijgsmacht, geen hoofddoek mogen dragen. Het enige verschil is dat het nu in de wet komt te staan, geloof ik

    Ik weet dat er in 2007 een discussie was over de hoofddeok bij de politie, en in 2010 weer en je wil mij nu toch niet vertellen dat we discussie gewoon nog eens over gaan doen. Het is gewoon zo. Ik vind het mooi dat jij alle pluspunten weet te benoemen van een agente met een hoofddoekje. Heb je er ook aangedacht hoe 12 Londsdale jongeren reageren als Fatima en Mounia met hoofddoekjes de wet komen opleggen aan hen?

    Ik denk dus dat de politie heeft gerealiseerd dat ze op die manier kracht kunnen bijzetten, maar in heel veel gevallen ook enorm kracht kunnen verliezen. Het allermooiste is dat jij voor jezelf praat. Jij kan inderdaad omgaan met de vrijheden die je krijgt. Ik heb toch ooit echt een Marokkaanse jongen bij mij op het werk gehad. Hij moest dingen verkopen en mocht Arabisch spreken met klanten. Hij vertelde alle Arabisch sprekende klanten dat als ze zijn artikel niet namen ze een straf van Allah (swt) zou krijgen. Dat ze zouden branden in de hel. En zo kwamen er nog meer vreemde zinnen uit zijn mond. Rare vegelijking? Niet echt! Het blijkt dat er heel veel mensen niet met vrijheid om kunnen gaan. Meer dan jij denkt.

    Ik wil trouwens niet zeggen dat ik achter het ‘verbod op hoofddoekjes’ sta. Ik wil alleen zeggen dat het ook een andere kant heeft. Jij vertelde een verhaal uit emotie en geraakt door wat je gehoord had. Wellicht zelfs een beetje bang, als ambtenaar, jouw eigen baan straks op te moeten zeggen omdat je geen hoofddoek meer mag dragen.

    • Ik snap dat het mes aan twee kanten snijdt, dat doet het altijd. Mijn punt is dat het altijd vanuit een negatief beeld bekeken wordt en nooit eens positief. Ik weet dat de discussie al vaker is gevoerd. Van de week merkte ik dat ik niet meer zo goed tegen al die beperkingen kan die stapje voor stapje opgelegd worden. Binnenkort staan er bordjes ‘verboden voor moslims’ en schrikken we nog niet wakker. Maar je hebt gelijk… het is mijn eigen frustratie die ik hier heb neergezet en helaas is mijn wil nog geen wet :P

      • Ja, maar nu draai je hem eigenlijk om. Er wordt vanuit een negatief punt gekeken naar hoofddoekjes, maar een Marokkaane/Turkse man wordt vaak liever geholpen door een vrouw met een hoofddoek. Ik denk trouwens dat een Marokkaanse/Turkse man liever helemaal niet geholpen wordt door een vrouw, maar dat is een andere discussie. Dat is het punt nog negatiever maken voor rechts Nederland.

        Als je nu heel simpel gaat beredeneren, op de PVV manier, staat er dus. Het is dom dat Nederland hoofddoekjes wil verbieden. De onaangepaste moslima met haar hoofddoek helpt nu juist de de onaangepaste Turkse/Marokkaanse man, want die praat liever met haar. Ik denk dat ik dan ook voor de eerste keer mee ga met de PVV.

        Als iemand die tegen mij zegt dat het belachelijk is dat er verbod op de hoofddoek komt omdat een ieder in NL zelf mag weten wat hij draagt, net als dat wij vrijheid van meninguiting hebben, moeten we ook een vrijheid van godsdienst (en het uiten van die godsdienst hebben), wil ik daar nog enigszins in meegaan.

        Ik heb namelijk laatst ook deze discussie, als moslim, mogen voeren op mijn werk. Er werd een meisje met blote schouders naar huis gestuurd. Volgens haar manager was het hebben van bloten schouders in strijd met de huisregels. Spaghettibandjes en blote schouders werden niet toegestaan, dus ze moest naar huis om een ander shirt aan te trekken. In dezelfde regels staat dat je verzorgt en representatief op je werk moet verschijnen. Er werken ook enkele praktiserende moslims bij ons, met een baard (nog langer dan vuist lengte). Mijn vraag was of die dan niet naar huis gestuurd moesten worden? Ik vind het namelijk niet representatief en al helemaal niet verzorgt. Mensen vonden het raar dat ik die vraag stelde. En ik heb 50 keer te horen gekregen “Maar jij bent toch ook moslim?” En je dat is zo dat ben ik ook, maar ik ben ook klaar met de positieve discriminatie. Niemand durft meer iets over moslims te zeggen. Je bent dan direct aan het discrimineren en dan is alles fout wat je daarna zegt.

        Als de politie een regel staat, die zoals ik al eerder zei al bestond, dat vrouwen binnen het politiekorps geen hoofddoek mogen dragen. En er ook geen keppeltjes, kruisjes of tattoo’s toegestaan zijn dan vind ik dat goed. Het is een algemene regel die voor iederen telt. En niet alleen voor moslims.

  2. Aan jouw professionaliteit wordt ten onrechte getwijfeld, net als aan de professionaliteit van de trambestuurder met het kruisje zichtbaar om zijn nek. Terwijl het de twijfelaar is die eens aan zichzelf zou moeten gaan twijfelen. Heel raar met dit soort twijfelaars is, dat ze zichzelf niet kunnen zien in een spiegel. Ik vraag me al tijden af, of alle spiegels te hoog hangen voor dit soort mensen, of dat het misschien wel een soort vampiers zijn, wier beeld volgens de legende niet weerspiegeld wordt.

    Van zulke mensen krijg je nooit de kans om te laten zien dat je goed bent in je werk, ze kijken niet voorbij je buitenkant naar wat en wie je bent.
    Ik hoop dat jouw baas beter weet!

  3. Ze dragen bij de politie ook allemaal hetzelfde uniform, dat er extra kledingsvoorschriften komen zie ik niet als een belemmering van de vrijheid. In veel korpsen wordt al langer gevraagd tatoeages te bedekken.
    Je zegt dat het uitdragen van een religie juist positief kan werken, maar ik denk dat het ook negatief kan werken. In mijn ogen is het niet zo dat er geen vertrouwen is in de ambtenaren. Deze maatregel wordt juist gesteld zodat de burger geen drempel ziet om naar de politie te stappen.
    Je geeft een voorbeeld van een Turkse agent en een Turkse crimineel. Je zegt iets over een ‘culturele manier’. De politie is er om te controleren of men de wet naleeft. Waarom is daar een ‘culturele manier’ voor nodig?
    Een dief mag niet stelen, simpelweg omdat dat de wet is. Een christelijke dief wijs je toch niet op de tien geboden? Die wijs je op de wet! Daar is de politie voor.

  4. Beetje lullig voor je collega,die omdat ze geen hoofddoek draagt,door de Marokkaanse man niet als een volwaardige gesprekspartner wordt gezien…dat kan zij ook voelen als discriminatie.

    • Het is een wetenschappelijk feit dat mensen contact zoeken met personen waar ze zich veilig bij voelen. In principe zou je de toevoeging van hoofddoek en geen hoofddoek niet eens hoeven te noemen, maar ik deed dit om het verhaal kracht bij te zetten. Zo kan ik ook spreken over een klant die christen is die zich veiliger voelt bij een professional die christen is. Onderscheid wordt altijd gemaakt en door iedereen. Het woord discriminatie is dus in dit geval geenszins van toepassing.

      • Ja veilig bij voelen en hetzelfde geloof hebben is niet hetzelfde. Inderdaad kan dat veiliger zijn. Ik kan mij echter ook heel erg veilig voelen bij een joods iemand, die mij na twee zinnen begrijpt, maar heel ongemakkelijk/onveilig bij een islamitische vrouw die mij helpt. En ik zou mij, als ik de Nederlandse collega was geweest, misschien niet gediscrimineerd voelen, maar wél knap beledigd. Ik had mij minder gevoeld, dan mijn collega.

        Weet je hoe wij een Nederlands iemand noemen die niet met een vrouw met hoofddoek of een Turkse man wil praten? Juist: Een rascist!

Geef een reactie

