Het boodschappenlijstje

Bijna iedere vrouw heeft er wel één: een boodschappenlijst met daarop de ingrediënten, aan de hand waarvan de ideale man kan worden samengesteld. Op een gemiddelde boodschappenlijst zullen – zo schat ik in – een mooi karakter, een degelijke baan en een goed verstand staan. En DNA dat het doorgeven waard is, uiteraard. Voor de zelfbewuste vrouwen onder ons staan de aan een piemel te stellen minimumvereisten er waarschijnlijk ook wel op. Iedere vrouw heeft zo haar eigen prioriteiten en voorkeuren. We zijn natuurlijk ook een stuk complexer dan mannen (koken, tieten, kont).

Er is een wezenlijk verschil tussen deze boodschappenlijst en de boodschappenlijst voor, ik noem maar wat, een appeltaart. Men neme een pak appeltaartmix, suiker, kaneel, wat appels en rozijnen en na wat kneedwerk en de juiste baktijd is daar dan een heerlijke appeltaart. Vol van smaak en voordat hij kan bederven komt ‘ie meestal wel op. De boodschappenlijst voor de man geeft zo’n garantie tot tevredenheid niet. De man bestaat namelijk niet alleen uit de bestanddelen die de vrouw op haar lijstje heeft staan. De man is opgebouwd uit veel meer bouwstenen dan de wenselijke ingrediënten, variërend van “mannen hygiëne” (hergebruik van sokken en onderbroeken), het omhoog laten staan van de wc-bril en huishoudelijke luiheid in het algemeen tot vreemdgaan. En dus proberen wij vrouwen onze mannen bij de eerste tekenen van bederf alsnog te kneden en te bakken tot de ideale man. Een heilloze missie, want een appeltaart met mayonaise, knoflook en zilveruitjes zal ook nooit perfect worden, hoe goed je ook kneedt en hoe lang je ook bakt.

Ook ik had ooit een lijst en dat was nog niet eens zo heel erg lang geleden. Op nummer één staat dat hij moslim moet zijn, geen discussie over mogelijk. Nee, dat neem ik terug: op nummer één staat gevoel voor humor en wel mijn soort humor. Wat heb je aan een moslim waar geen lachje van af kan? Verder hou ik van intelligente mannen, die niet kakkineus zijn. Ik ben gek op bruine ogen en ik hou van mannen die minimaal acht tot tien centimeter langer zijn dan ik. Niet te skinny, niet te dik, gewoon een lekker knuffellijf. En ja, ik hou nou eenmaal van die leipe mocroflavor… Ik maak mijn eigen geld, dus wat voor werk hij heeft maakt mij niet uit, áls hij maar werk heeft. Dikke auto, vette aandelenportefeuille, eigen huis? Het kan mij eerlijk gezegd voor geen meter boeien. En piemels zijn er nou eenmaal in alle soorten (besneden, onbesneden) en maten (mini, midi, mega); it’s not what you got, it’s what you do with it. And how often you clean it…

Hoe anders kan het lopen als je je soulmate tegenkomt. De oplettende lezer gaat nu rechtop zitten. Wacht even, wacht even…! Suus geloofde toch helemaal niet in soulmates? The keyword is “geloofde“.

10 gedachtes over “Het boodschappenlijstje

  1. Ik ging altijd winkelen en liet dan per ongeluk mijn boodschappenbriefje thuis liggen. Gevolg: twee missers! Maar nu heb ik het briefje gewoon per mail naar de beoogde aanwinst gestuurd zodat hij zelf kon afvinken of het paste. And guess what! Ik heb al drie jaar geen spijt…

Geef een reactie

