Huisje, boompje en vuistje

“Wat is er aan de hand, schatje?” vroeg de blonde jongen aan zijn vriendin. Ze lag met haar laptop op schoot en keek omhoog. Een smerige lach -zoals zij alleen smerig kan lachen- verscheen op haar gezicht. Haar tot spleetjes geknepen ogen schoten vuur. “Je bent gewoon een leugenaar en een pussy!” beet ze hem toe. Hij keek nog steeds vol liefde naar zijn vriendin. Hij voelde tranen opkomen. Zijn ogen voelden vochtig. Hij beet op zijn onderlip. Nu niet huilen. Alsjeblieft God laat mij nu niet huilen. Hij draaide zich om naar de vaatwasmachine en begon die langzaam uit te ruimen. Langzaam zette hij de schone borden, op de andere schone borden. Het schone bestek, legde hij bij het andere schone bestek. In zijn hoofd herhaalde hij wel honderd keer de zin ‘Ik haat haar!’ En haten deed hij haar ook. Met prangende tranen stopte hij alle schone spullen in de juiste kastjes. Dat haat en liefde zo dicht bij elkaar liggen bewees zijn gevoel voor zijn fotomodelletje maar weer. Bij gekomen van de eerste schade die de woorden van zijn vriendin hem hadden aangedaan liep hij weer richting haar.

“Wat heb ik je misdaan, lieverd?” Probeerde hij opnieuw de dialoog aan te gaan. Abrupt keek ze weer omhoog. En de lach was er weer. Ze vroeg: “Is dat een serieuze vraag?” en grinnikte er wat achter aan. Langzaam kwam ze omhoog. Haar dure laptop schoof iets naar voren. Vol liefde hield ze haar laptop vast. Vallen mocht hij echt niet. Haar laptop was haar alles. Ze wreef met haar tong over haar voortanden. Ze ging zo schreeuwen. Ze schreeuwde altijd. Normaal praten hoorde niet bij haar. Ze moest haar lengte compenseren met geschreeuw. Haar gebrek aan intelligentie en haar mislukte leven werden er ook mee gecompenseerd. Ze probeerde alles te compenseren met geschreeuw. Ze dacht zelfs haar psychische problemen weg te kunnen schreeuwen. En ja hoor, daar was ie dan. “Je bent gewoon een nul. Je hele leven bestaat uit leugens en bedrog. Je trapt in je eigen leugens. Je bent ook de enige die in jouw leugens gelooft. Als ik alles bij elkaar op tel wat jij in je leven meegemaakt moet hebben ben je nu al 55 en je bent pas 30, lul. Niks klopt er van wat je zegt. Je wilt graag een grote crimineel zijn, maar je bent niet eens een kruimeldief. Je wilt graag een grote zakenman zijn, maar je bent een loonslaaf. Jij zegt dat je duizenden euro’s verdient, maar je kunt amper rond komen. JIJ STELT GEEN REET VOOR, LOSER!” schreeuwde ze haar vriend toe. De blonde jongen deed een stapje naar achter. Nooit geweten dat ze zo over hem dacht. Wat zei ze was wel waar. Zijn CV paste niet. Hij had meer gedaan, dan hij jaren had geleefd. Nooit over nagedacht dat de leugens zo slecht waren. Waar iedereen dacht dat hij bijna drieduizend euro per maand verdiende, lukte het hem niet eens de helft bij elkaar te sprokkelen. Rood aangelopen van schaamte keek hij naar de grond. Wat zijn die plastic Adidas slippers eigenlijk lelijk. Waarom had hij sportsokken aan in zijn badslippers? Hij was betrapt. Ze had hem door. Intelligent was ze dan inderdaad niet. Ruim drie jaar heeft het geduurd voor ze door had hoe hij in elkaar zat.

Het meisje had haar schreeuwknopje gevonden. En ze had hem aangezet. “Je bent gewoon een zielig mannetje. Een sukkel. Je kunt niets. Je doet niets. Je hebt een zielig baantje. En zelfs in jouw zielige baantje, ben je niet de beste. Jonge jongens zonder werkervaring of diploma’s halen jou in. Je denkt alles te weten. Wat krijg je extra betaald voor die wijsheden? Je laat je misbruiken en je denkt dat je het mannetje bent. Alleen stel je geen kloot voor.” Schreeuwde ze lustig verder. De tranen begonnen weer te branden. Ze mocht hem niet zijn huilen. Als hij nu nog ging huilen was hij helemaal het mietje. Hij wilde geen mietje zijn. Hij zal haar eens laten zien hoe mannelijk hij is. Wie denkt ze wel niet dat is? Alles heeft hij voor haar over gehad. Hij heeft zijn leven voor haar opgegeven. Hij is een totaal nieuw leven gestart. Alles heeft hij achter zich gelaten voor haar. En nu vertelt ze hem dit? Smerig wijf. Hij schraapte zijn keel. Borst vooruit. Diep ademhalen. “Wie denk jij dan dat je bent, kutwijf? Jij ligt alleen maar met je dikke reet op de bank. Je behandelt jouw laptop en tv beter, dan dat je mij behandelt. Ik heb nooit iets aan jou gehad. Je bent er nooit voor mij geweest! Als ik het moeilijk heb niet. Het enige wat je altijd wil is GELD, GELD en GELD. Alles om jouw prinsessenbehoeftes te kunnen stillen. Je vergeet alleen dat je ook geen moer voorstelt. IK HAAT JE, HOER!” schreeuwde hij haar toe met tranen in zijn ogen.

De vriendin stond op. De smerige lach verscheen weer op haar gezicht. “Als je mij haat moet je bij mij weg gaan. Ik heb zo een ander. En oh ja! Wist je dat Marco veel beter neukt dan jij? Ik lig dus niet de hele dag op de bank. Ik lig ook nog in bed. En daar beweeg ik wel degelijk, zielenpoot” Lachte ze haar vriend toe. Er knapte iets in de blonde jongen. Zijn vuist belandde hard op haar rechteroog. Voor ze op de grond kon vallen, trok hij haar aan haar haren over vloer. Gillend van de pijn smeekte ze haar vriend los te laten. En weer een vuistslag op haar oog. Haar oog begon meteen te zwellen. “IK HAAT JE!!!!!!!” gilde hij. Hij sloeg en schopte op zijn vriendin in. Huilend en gillend vuurde hij een salvo van slagen en schoppen op het lichaam en gezicht van zijn vriendin. Tussen het slaan en schoppen door schreeuwde hij af en toe woorden als ‘hoer’ en ‘slet’. Na tien minuten kwam hij tot bezinning. Het meisje kroop langzaam naar de badkamer, die ze uit angst op slot draaide. Uren zat ze huilend op de badkamer.

De blonde jongen vluchtte het huis uit. Weg uit die hel. Hij zou een hotel nemen. Morgen konden ze het vast wel weer goed maken. Hij reed langs het park en zag een jong stelletje naaien. Hoe hij ooit ook met zijn vriendin in het parkje lag. Ver voor dat ze gingen samenwonen. Een dag later kwam hij thuis. Het huis was leeg. Zijn vriendin was weg. Haar spullen had ze meegenomen. Hij voelde dat verdriet en opluchting zijn lichaam overnamen en viel huilend op zijn bed.

6 gedachtes over “Huisje, boompje en vuistje

  1. Ik ga niet ergens naar toe. Een vriend van mij heeft zo’n relatie zonder het geweld. Ik hoop dat hij dit ook leest situatie er in herkent, en dan de juiste stappen neemt, voor het gaa escaleren. Dat is eigenlijk het verhaal achter het vehaal.

  2. Mooi woord ‘Narratief’. Ik heb het eigenlijk niet geleerd. Het gebeurd gewoon. Ik ga typen en dan komt er zo’n verhaal. Ik heb niet op de school voor narratief schrijven gezeten.

Geef een reactie

