Vergeten…

Wat  ik het liefste zou vergeten is om twee redenen schier onmogelijk. De eerste reden is, dat ik in de gezichten van mijn kinderen altijd de eerste “herinnering” terug kan vinden en de tweede  herinnering blijft maar opgerakeld worden door mijn moeder.

De eerste herinnering is er één aan een man die niet was wie hij wilde zijn. Hij heeft na 11 jaar samen er voor gekozen zijn eigen pad te volgen. Dat is goed zo. Of hij uiteindelijk gelukkig  is geworden laat ik hier in het midden. Maar hij is de vader van mijn kinderen en zo-iemand ban je niet zomaar uit je bestaan. Daar kan ik dus vrede mee hebben.

Die tweede herinnering is een veel pijnlijker zaak. De man in kwestie nestelde zich in mijn leven en bleek erg veel verborgen gebreken te hebben. Hij heeft me niet opgelicht, maar er kwamen gaandeweg steeds meer lijken uit de kast vallen, waardoor ik er na vier jaar (met vraagtekentjes in mijn achterhoofd)  achterkwam dat ik me zwaar in hem had vergist. Intussen woonden we al een poosje samen en moest ik met mijn kinderen weer dat zware proces van scheiding  doormaken, waarbij hij het besluit nam om nooit meer iets met ons te maken te willen hebben.

Mijn moeder is een vrouw met een wijde blik en een warm hart. Ze beschikt over de nodige mensenkennis. Van het begin af had zij haar bedenkingen bij de tweede man in mijn leven. Maar ze heeft ze nooit geuit, en dat is knap van haar. Tenslotte, toen alles spaak liep, heb ik ook enorm veel aan haar gehad. Ze kon alles wat ik aandroeg als reden om de situatie op te breken, ondersteunen.

Maar nu, jaren later, heeft ze het nog regelmatig over deze “foute partner”. En dat raakt me. Ik heb misschien verblind gehandeld, maar ik ben geen oliedom gansje. Ik ben ook verder gegroeid en heb inzichten ontwikkeld waardoor ik nu denk dat dit me nooit meer zal overkomen.  Op iedere gelegenheid dat we met de familie bij elkaar zijn is er echter wel een aanleiding om het gesprek op deze foute man te brengen. Hoe hij ieder jaar weer bijna in zijn eentje, zonder te kijken of iemand anders misschien ook iets lustte, de kerststol zat weg te kauwen aan het kerstontbijt. Of hoe hij zelfs bij het zien van een aftiteling van een film, kon ontkennen dat Jack Nickelson de hoofdrol in een film speelde, terwijl het hem toch echt was! En meer van dat soort kleine vermakelijk irritante anekdotes, die je normaal gesproken bij een jubileum nog even te berde brengt.  Het meest vervelende is dat de andere leden van de familie er altijd wel iets aan toe te voegen hebben, zodat het ook niet enkele minuten duurt, maar soms wel een kwartier lang. Ik onderga het en denk dan altijd dat ik dan maar slimmer had moeten zijn. Ik grap zelfs dapper mee, en trek het in het humoristische. Ik heb ook nog nooit aangegeven dat het me op een bepaald niveau wel kwetst, ik vind dat lastig. Maar als prettig zal ik het nooit gaan ervaren, dat fouten uit het verleden je elke keer weer terug weten te vinden, hoe diep je zelf de herinnering ook hebt wegstopt.

3 gedachtes over “Vergeten…

  1. Mooi stukje !!

    Vervelend dat je steeds geconfronteerd wordt met het verleden, en lastig..
    Wat ik me afvraag: vind je het moeilijk om aan die mannen herinnerd te worden óf is het een soort van schaamte voor de keuzes die je ooit gemaakt hebt en vind je het moeilijk om daar aan herinnerd te worden?

  2. Het is vooral de tweede man waar ik klaar mee ben, hij bleek pathologisch te liegen, iets waarvan ik dacht dat ik het wel zou doorzien, als ik het tegenkwam. Ik weet wel zeker dat ik uit een soort schaamte hem uit mijn gedachten probeer te bannen, maar tegelijkertijd heb ik zoveel geleerd van deze ervaring, dat ik met opgeheven hoofd verder kan. Vandaar ook deze bijdrage denk ik. Tijd om het onder ogen te zien als deel van mijn groei, en door te kunnen. Hè bah…wat word ik openhartig hier!
    En met mijn moeder heb ik het er nog wel over, binnenkort.

Geef een reactie

