Afscheid

Eigenlijk mogen jullie dit zien als mijn afscheid. Het hele weekend heb ik, naast mijn date met mijn toekomstige vrouw, blogjes zitten tikken voor https://watjezegtbenjezelf.wordpress.com. Plotsklaps werd het gisteren redelijk weer en dacht laat ik eens naar buiten gaan. Na heerlijk vertoefd te hebben op een terrasje aan liefelijk klotsende rivier, kwam ik moe maar voldaan thuis. Ik dacht ‘laat ik de blogjes eens gaan plaatsen.’ Ik startte mijn laptop op. Ging rustig naar ‘watjezegtbenjezelf’ en zag dat er iets nieuws op stond.

Ik las het stuk van Imadima. Ik las het nog een keer. En nog een keer. Ik hoopte dat ik het verkeerd las. Ik las het maar nog een keer. Het stond er echt. Het gebeurde ook echt. Ik zal even kort uitleggen wat er dan gebeurde. Imadima ergerde zich dood aan het claimen Islamdeskundige te zijn van Nederlanders en maakt zichzelf daarmee Nederlanderdeskundige.

“In Nederland hebben veel niet-moslims een stellige mening over wat de islam is. Deze mening wordt veelal gepresenteerd als een feit. Helaas doen tegenwoordig veel moslims geen kennis op of weten ze vaak hun kennis niet goed over te brengen waardoor de “feiten” van de niet-moslims over de islam soms nog versterkt worden ook. Programma’s als halve maan dragen daar ook een steentje bij.”

Het eerste gedeelte en dat is dus het stukje hierboven, maakte mij als misselijk. Er is dus eigenlijk bijna niemand die wel iets weet van de Islam. Ja, waarschijnlijk Imadima zelf. Die heeft dan wel alle wijsheid in pacht. Nog even een totaal nutteloze bash naar het programma Halve Maan. Dat was blijkbaar ook nog even nodig.

Nooit is mij verweten dat ik zogenaamd rechts ben. Bij het lezen van dit stuk verweet ik het mijzelf. De eerste gedachten die bij mij opkwamen waren “Als het hier zo slecht is, dan verlaat je Nederland toch lekker.” Misschien niet de goede gedachten, maar wel mijn eerlijke gedachten.

Vanuit dit stuk van Imadima wil ik ook meteen afscheid nemen van deze blog. Ik heb met plezier 3 stukken mogen plaatsen en daar wil ik Suus voor bedanken. Ik wil jullie bedanken voor het lezen van de stukken en het plaatsen van leuke reacties. Ik wil alleen NOOIT, maar dan ook NOOIT, op welke manier ook gelinkt worden aan de stukjes van Imadima. Het was de eerste, en voor de kwaliteit van de blog hoop ik ook de laatste, van Imadima maar voor mijzelf besloot ik direct afstand te nemen. Ik trek me vanaf nu dan ook terug. Jullie reacties zijn welkom maar ook zal ik niet actief de discussie aangaan. Een generaliserend en racistisch stuk als wat Imadima heeft geschreven wil ik mij van distantiëren. Als laatste wil ik inderdaad Ikram nog even gelijk geven. FrontaalNaakt had het al door op 21 november 2010. Lees zijn stuk: ‘Zwarte Wilders’ en dat is inderdaad Imadima. http://www.frontaalnaakt.nl/archives/zwarte-wilders.html

Fijne dag verder en u bent allen altijd welkom op http://abdelrachid.blogspot.com

36 gedachtes over “Afscheid

  1. Jammer dat je afscheid neemt, maar begrijpelijk.
    Het is inderdaad een stuk waar je spontaan kriebels van krijgt.
    “Wat je zegt ben jezelf”, dit slaat misschien op niemand beter dan op Imadima.

  2. Het is ook jammer. Misschien zelfs een beetje arrogant van mij. Ik kan nu beter alles zelf noemen voor dat andere mij er van betichten. Alleen ik vond het echt verschrikkelijk om te lezen. Ik dacht hier wil ik niet bij horen. Vandaar dat ik er maar voor gekozen heb mijzelf terug te trekken.

  3. Sorry dat ik het zeg, Rachid: maar wat een vage actie! Dit is toch geen “links” of “pro-Islam” blog, of wat dan ook…? De blog van Thierry was ook rechts en dat moet gewoon kunnen. Tuurlijk, Imara is fel in haar bewoordingen en ik ben het ook niet 100% met haar eens, maar is dat dan een reden om meteen je digitale koffers te pakken? Het zou je m.i. meer sieren om er een pittig stukje tegenover te zetten…

    • Het blog van Thierry is toch van een heel andere aard.
      Hij beschouwt en beschrijft, Imadima beoordeelt en veroordeelt.

  4. Ik zeg ook niet dat beide blogs vergelijkbaar zijn qua opzet en toon (zeker niet), maar het gaat mij erom dat ik een blog wil waar meer dan één geluid is te horen. Thierry gaf aan dat hij dacht dat zijn blog wel te rechts zou worden, ik heb hem ervan verzekerd dat dat gewoon moet kunnen.

    Imara heeft een bepaalde schrijfstijl die niet iedereen zal liggen, soit. Ik ben het echter wel degelijk met haar eerste punt eens: teveel mensen oordelen zonder kennis over de Islam. Daar kun je het toch moeilijk mee oneens zijn, of wel? Zij is daar boos over en gooit vervolgens de verbale sluizen open. Dat zou ik denk ik niet op die manier doen, maar ik heb geen moment getwijfeld of ik haar blog hier wil laten staan: het is (maar) een mening.

  5. Hmmrz…

    Meh. Uiteindelijk ken ik die Imadima niet, maar het stuk ‘zwarte Wilders’ vind ik wel treffend. Het zou me niet verbazen dat dit inderdaad het geval is, gezien ze zich ook als VVD’er neerzet wil ik gerust aanvaarden dat ze in het hokje van de mondialistische mixologiegedachte zit.

    Antiracisme dat een autoritaire dwang oplegt aan de interpretatie van racisme alsook de manier waarop deze bestreden moet worden (ten koste van onszelf) is in inderdaad ook racisme.

    Haar blogpost zag ik wel in een ander licht, namelijk dat het hele debat van a tot z verkeerd wordt benaderd door er een theologische discussie van te maken.

    Nu goed, dergelijke aanwezigheid maakt de boel natuurlijk geanimeerd. Rede te over voor mij om hier te blijven, deze blog heeft inderdaad geen eigen agenda dus alles ligt open.

    Ik kan begrijpen als anderen zoals Rachid liever niet meegaan in een potentieel slagveld maar ik leef daarvoor. ^^

    • Hmmm je kent me niet. Je kent de context van dat stuk “zwarte Wilders” niet. Maar… je vindt het wel treffend.

      Jouw reactie vind ik ook treffend. Mij werd verweten te generaliseren, maar ook jij precies in die generalisatie. Gewoon nonsens verkondigen zonder te weten waar het over gaat. Zal wel typisch Nederlands zijn als ik het zo zie.

      Ben blij dat ik je niet ken. Je komt op mij over als ontzettend naar mannetje. Dus zou je ook voor geen goud willen leren kennen.

      En of er nou meer mensen blijven of weggaan zal me verder een worst wezen. Kinderachtig gedrag.

      • Hallo, meteen op de man af spelen?

        Ik oordeel niet en veroordeel al helemáál niet, maar ik kán bepaalde gedragingen wel begrijpen als in dat er toch een algemene logica te bepalen moet zijn. Er is een verschil tussen logica te zoeken in zaken en anderen te stigmatiseren, zeker als ik daarbij duidelijk stel dat ik het een positieve zaak beschouw omdat ik hoop op een geanimeerd debat via WJZBJZ als medium. (Zal wel typisch Nederlands zijn?!)

        En jammer als ik de indruk nalaat een heel naar mannetje te zijn, maar ik laat mij zeker niet provoceren door dergelijk toontje, dus sla maar in het wilde weg als je daar zin in hebt.

        Of zal ik gelijk enkele katholieke fundamenten erbij halen over naastenliefde, de andere wang toekeren en oordelen over mensen, om je vervolgens min of meer dezelfde vooroordelen te verwijten? ;-)

  6. Maar je HOEFT ook niet mee te gaan in dat slagveld, je kan er ook voor kiezen om niet te reageren. Ik vind het trouwens wel ver gaan om maar gewoon aan te nemen dat het stuk op FN een juiste weergave is van Imara als je haar niet kent… ;-)

    Ik blijf de reactie van Rachid “ik wil op geen enkele wijze met die blog geassocieerd worden, dus ik ga weg” gewoon een vreemde vinden, zeker als je weet waar de frustratie van Imara vandaan komt (mensen die zonder kennis van zaken de Islam maken tot iets wat het niet is). Die moet Rachid ook hebben, net als iedere andere moslim, dat kan haast niet anders.

    Eén ding snap ik niet Thierry: waarom zou je er geen theologische discussie van moeten maken? Of bedoel je de vermenging van het integratiedebat met het Islamdebat?

  7. Hey Abdelrachid,

    De keuze is uiteraard aan jou, maar volgens mij is het overgrote deel van de bloggers hier het totaal niets eens met Imadima, mijzelf inbegrepen.

    Ik moet eerlijk bekennen dat ik even dezelfde gedachte heb gehad. Ik zou mezelf zeer zeker eerder als rechts dan als links omschrijven, en twijfelde even of ik hier wel op mijn plek ben.

    MAAR daar tegenover staat dat, zoals Suus als zegt, dit geen recht of links blog is, en wij juist degenen zijn die hem maken zoals hij is.

    De indruk die ik krijg van Imadima is iemand die ten eerste heel gefrustreerd en boos is, maar op de verkeerde mensen. Ik krijg ook de indruk dat zij sterk denkt de waarheid in pacht te hebben en niet echt open staat voor andere meningen. Tot slot is het volgens mij iemand die direct in de verdediging of aanval schiet zodra er een discussie begint die haar persoonlijke overtuigingen raakt.

    Dat gezegd hebbende, door nu te stoppen hier geef je haar teveel credit. Veel te veel.

    Mocht zij hier de hoofdmoot gaan vormen ben ik hier ook weg, maar dat is volgens mij niet het geval. Heb ook nog niet gezien dat ze van iemand bijval krijgt. Dit is een blog met vele meningen, en daar zitten er soms een aantal tussen waar je het niet mee eens bent of waar je , zoals in dit geval, niet eens mee geassocieerd wil worden.

    Nogmaals, de keuze is aan jou, maar probeer het alsjeblieft nog even met een andere pet te bekijken, want ik (en ongetwijfeld velen met mij) kunnen je schrijfstijl erg waarderen.

    Groet

    Klop

  8. Wel, ik wil nu natuurlijk niet oordelen over haar, ik bedoel gewoon dat ik het begrijpelijk kan vinden als ze aan een bepaalde omschrijving voldoet.

    En ik bedoel inderdaad dat de theologische discussie los staat van de ‘multiculturele’ kwestie an sich. Als we islam theologisch gaan (ver)oordelen, kunnen we dat ook met andere religies en komen we uit op een liberaal secularisme. Wilders probeert de islam als religie aan te vallen, terwijl dat helemaal niet aan de basis van de hele kwestie ligt. De fundamenten van diversiteit, identiteit, immigratie etc. worden zo verborgen achter een vals debat.

  9. Misschien is mijn reactie inderdaad ‘vreemd’ te noemen. Ik denk toch dat momenteel dit de beste keuze is. Het is niet dat ik de blog nu minder goed vind. Dat ik net meer wil lezen wat er op komt. Ik had er inderdaad ook voor kunnen kiezen om een blog terug te schrijven en op die manier een ‘antwoord’ te geven. Ik denk dat ik zo mijn antwoord heb gegeven. Ik had eigenlijk ook beslote niet te antwoorden meer. Alleen ik vind het wel heel laf nu mij helemaal niet meer te laten horen.

    Ik zal het nog een keer overwegen weer een blogje te schrijven voor hier. Ik vond het tot gisteravond een eer en ook gezellig om hier mijn hersenspinsels neer te kwakken. Er is tot op dit moment nog steeds ‘iets’ wat mij tegen houdt.

    Wie weet in de toekomst.

    • Nou veel succes verder wat je ook “tegenhoudt” en zoals ik al op de ping zei. Uitgebreide reactie op deze kinderachtige actie volgt nog.

      Het ga je goed.

  10. Ik heb mijn reactie even in mijn beste Nederlands gedaan.
    Mag ik de vermoeidheid de schuld geven? Ik zag het te laat. Sorry!

  11. Imadima weet van geen ophouden…
    Wat een gezelligheid op WJZBJZ sinds haar blog…
    Er wordt begrip getoond voor Rachid. We proberen hem over te halen om te blijven. Imadima zal het echter een worst wezen wat er gebeurt.. Jammer..
    Rachid, ik begin ook te geloven dat je Imadima samen met haar superiotiteitsgevoel gewoon moet negeren..

  12. Ik heb me tot nu toe even op de vlakte gehouden, maar het begint te kriebelen…Rachid, blijf vooral schrijven, hier of op een andere plek. Het zou jammer zijn om dat talent niet te kunnen lezen. Op het stuk van Imadima wil ik liever reageren bij het stuk van Imadima…

  13. Gezien het feit dat ik meer positieve reacties heb gekregen dan negatieve. Gezien het feit dat een groot deel van de mensen die reageren het stuk van Imadima verschrikkelijk vinden. Gezien het feit Imadima niet eens normaal kan reageren. Zie hier boven. Zie ook de reactie op Ikram bij haar eigen blog.

    Ik weet niet of mij blog en het distantieren van Imadima en daarmee WJZBJZ vreemd is, of dat de reacties die Imadima onder elke vorm van kritiek plaatst. Ik denk dat mijn keuze een verstandige keuze is geweest.

    En hiermee is het klaar!

  14. @ Imadima

    Ik probeer niet de psycholoog uit te hangen, volgens mij zit ik aardig in de buurt want…

    – Je BENT gefrustreerd en boos
    – Je hebt het over “Nederlanders”, ofwel de verkeerde mensen, want niet alle Nederlanders denken hetzelfde.
    – Je staat niet echt open voor andere meningen gezien je jezelf meerdere malen op vrij agressieve toon verdedigt, vaak zonder enige argumentatie (bijvoorbeeld je reactie op mij)

    Ofwel wat klopt er niet aan mijn analyse?

    Wellicht is enige nuancering op zijn plaats (vandaar dat het ook mijn indruk is, niet meer dan dat), maar stellen dat het kant noch wal raakt is onzin.

  15. @Rachid: kom je aandacht tekort, tjonge jonge!

    Imadima snijdt een goed onderwerp, dat een grote waarheidsgehalte heeft. Jij komt hier met een bagger-stuk van oh ik voel me misselijk. Ik word misselijk van jouw laag-bij-de-grondse-artikel. Nog misselijker is om te denken: als je het hier niet bevalt dan vertrek je maar! Volgens mij krijg jij niet genoeg aandacht thuis, tjonge wat een zielig figuur!

    Het stuk van Imadima is naar waarheid geschreven, het is een feit dat iedereen zich zla islamdeskundige gedraagt, terwijl men geen benul heeft waar men het over heeft.

    Rachid, koop een ijsje en zoek een speeltuin op.

  16. Ok, baas, ik zal niet meer zo op de orgel rammen. Maar dan verzoek ik u ook om in het vervolg Rachid te beltten zijn speentje uit te spugen. Neem hem onder uw therapeutische hoede, een bezoek aan de kinderboerderij doet wonderen.

  17. Ik ben blij dat Henk aan ons allen wil tonen dat lezen niet zijn sterkste kant is. Lees het stuk nog een keer. Haal rustig adem. Begrijpt u het niet nogmaals lezen. Begrijpt u het nog niet leg het dan naast u neer. Begrijpt u het wel antwoord dan nog een keer en dan zonder alle ‘lompe’ kreten.

    Dank u wel, Henk!

    • Zelfde kan ik van jou zeggen Abdelrachid. Haal rustig adem lees mijn stuk nog eens 1000 keer. Maar goed begrijpend lezen is voor jou veels te moeilijk. Dat is wel duidelijk.

  18. Helaas voor Henk laat ik zijn reacties niet meer door. Ik kan jammer genoeg niet blokkeren op IPadres alleen, dus dat betekent dat alle reacties weer door de moderator (moi) moeten worden goedgekeurd. Dat slaat discussies wel een beetje dood, maar het zij zo.

  19. Ik heb tot nu toe alleen nog maar gereageerd op jouw vertrek via twitter Rachid, maar er moet me toch nog iets van het hart. Ik weet inmiddels uit eigen ervaring dat er met Imadima niet te discussiëren valt op inhoud en dat haar ‘schreeuwen’ een uiting is van frustratie eerste klas. De discussie hoef je duidelijk niet aan te gaan, maar juist jij zou een scherp tegenblog kunnen neerzetten op inhoud! Juist jij hebt die skills!! Misschien ben je te moe, maar ik vraag je toch om nog eens overwegen ooit een pittig stuk te schrijven en die hier neer te droppen als tegenreactie zoals alleen jij dat kunt! Ik geloof namelijk dat er op dit moment maar één persoon zit te gieren van het lachen en vrolijk in haar handjes wrijft. En wij weten allemaal wie het is!

    • Olliezahra, helemaal eens!!!Rachid, je schrijft sterke, genuanceerde stukken. Ook vanuit emotie, maar met een helder doel. Ik vind het echt jammer als je je door een op muggen schietende kanonnier laat wegjagen!

  20. Imadima heeft gelijk met haar artikel en ik kan begrijpen veel mensen daar aanstoot nemen, ook moslims. Veel zogenaamd “maatschappelijk betrokken” moslims laten zich maar al te graag pimpen door de “Anti-PVV’ers” waarover ImaDima in haar blog schrijft. Zij legt slechts de vinger op de zere plek.

  21. Broeder Ruhulessin, dat is lang geleden. Ik heb u lang niet meer mogen speken na het sluiten van een vriendschap. Ik wil niet weer de hele discussie opnieuw starten. Het ging mij niet om de punten die zijn aangaf, maar hoe ze de punen aangaf. Ik kreeg een beetje het ‘pot verwijt de ketel dat ie zwart ziet’ gevoel.

    Als u echt het hele verhaal wilt horen van mijn kant, wil ik er morgen best even de tijd voor uittrekken.

    Roept u maar!

Geef een reactie

