Zandkasteel

Ik ben een comedian.
Ik maak maar grapjes.

Ik maak maar grapjes,
Over de gevangenis die we ‘vrijheid’ noemen. Vrijheid waarbij de zoet smakende tralies alleen zichtbaar zijn voor het getrainde oog. Waarbij doorlikken tot het bittere eind actief van bovenaf wordt tegengewerkt. Spreek je uit, maar houd wel je kop.

Ik maak maar grapjes,
Over onze collectieve obsessie van papieren die ons rechten geven om te bestaan en te functioneren als mens, maar die geen enkele intrinsieke waarde bezitten. Een mens, het perfecte gevolg van stom toeval, die illegaal, verboden en strafbaar kan zijn louter op basis van zijn geboorteplaats. Een mens, het vleesgeworden manifestatie van de Schepper, die domweg niet bestaat zonder een geboorteakte.

Ik maak maar grapjes,
Over de wereldlijke groepsverkrachting van moeder natuur, waarbij de destructieve bastaardgevolgen verhaald worden bij de burger zelf en niet bij overheden of bedrijven. Onze onuitputtelijke arrogantie is de perfecte brandstof voor het systematisch vernietigen van oerwouden, ijskappen en oceanen samen met hun inwoners. Die inwoners houden we gevangen in kooien voor onze amusement, eten ze op nadat we ze getraumatiseerd hebben en dragen ze als schoenen, tassen of jassen. Het afrekenen aan de kassa nadert echter sneller dan we willen. En net als bij een echte verkrachting geldt helaas: ik stond erbij en ik keek ernaar.

Ik maak maar grapjes,
Over de economische slavernij die de oorzaak en het gevolg is van een uit de hand gelopen consumptiemaatschappij waarbij shoppen nummer één tijdverdrijf is. Een tijdsbesteding zo belangrijk, dat een vakantie naar een of andere uit de kluiten gewassen zandkasteel genaamd Dubai ondernomen moet worden, om al het zuurverdiende waardeloze geld te spenderen aan waardeloze spullen die wij amper meer luxe noemen.

Ik maak maar grapjes,
Over de zucht naar welvaart waarbij wij onze gezondheid gretig voor inleveren, om vervolgens met dat welvaart onze gezondheid zielig proberen terug te kopen. Ons wordt van jongs af aan aangeleerd om je individueel te ontplooien, mits je jezelf ermee maatschappelijk nuttig kan maken. Geld, welvaart en materie zijn onze roze oogkleppen die we hebben opgedaan, terwijl we als paarden bereden worden door de mensen die echt baat hebben bij al dit.

Maar maak je geen zorgen.
Ik maak maar grapjes.

3 gedachtes over “Zandkasteel

Geef een reactie

