Open brief aan Mart, Jack en Tom

Hallo Mart, Jack en Tom,

Laat ik voorop stellen dat ik jullie alledrie vakmannen vind, die veel van sport weten. Aan jullie kwaliteiten twijfel ik dus niet. Daarom schrijf ik deze brief ook niet. Waarom dan wel? Ik schrijf deze brief omdat mij iets van het hart moet.

Mart, laat ik met jou beginnen. Je doet me altijd een beetje aan mijn vader denken, wist je dat? Niet alleen qua uiterlijk (het hoofd dan… hij kleedt zich een stuk beter, maar daarover later), maar hij is net als jij gek van honkbal en zijn kinderen – ook een jongen en een meisje – deden ook aan honk- en softbal, net als de jouwe. Grappig hè? Tot zover de vergelijking; mijn vader wist namelijk wél wanneer hij moest stoppen. Beste Mart, ik lees op Wikipedia dat je al sinds 1974 aan Studio Sport verbonden bent. What the…!? Vandaar dat je zoveel van sport weet, natuurlijk. Als die belangrijke sportmomenten uit het verleden: je was erbij! Maar je laat ook altijd zo duidelijk blijken dat je zoveel van sport weet. En dat is storend, Mart. Weet je wat nog meer storend is? Dat eeuwige pochetje in het borstzakje van je jaren ’80 pak. Of die Noorse truien waarin je altijd in Thialf of het Vikingskipet zit te kibbelen met Ria Visser. Of, als je commentaar geeft op 30 hele seconden Amerikaans basketbal, en dat je dan bij iedere dunk “SENK JOE!” (“thank you!” op zijn Marts) uitroept. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik vind je leuk als je tijdens de Tour ergens in Frankrijk aan een tafel zit met sporters, artiesten en BN’ers van toen en nu. Want dan komt jouw klasse – je enorme kennis en bezieling als het om sport gaat – naar boven. Maar als presentator van Studio Sport vind ik je al tijden niet meer vernieuwend. En dat is jammer, want je bent toch een beetje mijn sport papa.

En dan jij, Jack. Jij doet me niet denken aan mijn vader. Jij doet me denken aan Mr. Potato Head, met dat veel te bruine, kale aardappelhoofd van je. Echt Jack: je moet wat minder zonnen hoor! Op mijn nieuwe breedbeeld 100 herz tv zie ik de melanomen per week groeien. Jack, jij bent een man voor de radio. Als ik je stem hoor, denk ik altijd met veel plezier terug aan mooie voetbalwedstrijden van het Nederlands elftal. Dat enthousiasme van jou is aanstekelijk. Daar ben je goed in! Weet je waar je een stuk minder goed in bent? Ons overtuigen dat niet Ajax maar AFC jouw cluppie is. Maak dat de kat wijs, Jack. En jaha: we weten nou wel dat je “Johan” mag zeggen tegen meneer Cruijff. Ik lees trouwens net dat je al sinds 1976 aan sportverslaggeving doet. Dat is bijna net zo lang als Mart! Kunnen jullie niet samen met de VUT? Weet je wat? Bespreek dat ff met elkaar, dan ga ik naar Tom.

Het leuke aan jou, Tom, is dat je dat jongetje blijft. Ik weet nog goed dat er altijd kritiek was op je warrige haardos. En ik weet ook nog dat jij je daar niets van aantrok. Dat vond ik leuk. Je hebt een heerlijke stem en je doet het leuk op beeld, niks mis mee verder. Maar ook jij doet het echt al veel te lang, Tom. Sinds de jaren ’80! Heb jij soms die pakken van Mart destijds besteld? Kijk Tom, dat je Héracles uitspreekt als Herácles, dat moet mogen. Ieder zijn ding. Maar houd toch eens op met de opstellingen aan te kondigen als “de opstellingen der beider elftallen”! Ie-de-re week. Zo’n cliché is echt een teken dat je houdbaarheidsdatum is verstreken, Tom. En laten we wel wezen: je leest eigenlijk alleen de teksten van een ander – al dan niet voorzien van de juiste naamvallen – van de autocue. Dat kunnen leukere, jongere en originelere mensen ook wel.

Ik kom tot een afronding Mart, Jack en Tom. Het is gewoon de hoogste tijd dat jullie definitief plaatsmaken voor de Dione’s, Henry’s, Jeroenen en Aicha’s van deze wereld. Gewoon een beetje opfrissen die handel! Of misschien wil Humberto wel weer terugkomen. Die is tenminste mooi kaal, mooi bruin en draagt ook betere pakken.

Met vriendelijke bloggroet,

Suus

P.S. Kunnen jullie ook meteen die verschrikkelijke Joep Schreuder meenemen? Ik weet dat hij het nog niet zo lang doet als jullie, maar dat probeer ik nu juist te voorkomen…

7 gedachtes over “Open brief aan Mart, Jack en Tom

  1. Hahahaha…echt een “maagdelijk” stukkie!
    Gelukkig boeit sport me totaal niet.
    Maar als ik moet kiezen,geef me dan maar Henry Schut.

  2. Prachtige blog, mr. potatohead, haha. Het meest eens ben ik het nog wel met je PS. Wat een vreselijke gast, die Joep. Ook altijd nog ff zelf in beeld en veuls te familiair, brrr. :P

  3. Ik zal toch eens een keertje naar Studio Sport gaan kijken… Ik kom kwa sport niet verder dan ESPN America, maar dan heb ik dus ook geen last van hierboven beschreven heren.

Geef een reactie

