Toetermuur entering computerland!

Als kind las ik Alice in Wonderland. En zo voel ik me nu af en toe. Alsof ik door de spiegel of via het konijnenhol een andere wereld in ben gegaan. Ik heb nooit last gehad van een generatiekloof, kom op, daar ben ik veuls te jong voor! Maar nu voel ik een enorme kloof gapen tussen mij en de native speakers in Computerland. Ik ben dus vanaf nu officieel begonnen aan mijn inburgeringscursus hier.
Waarom?
Omdat ik graag de taal begrijp van de mensen om mij heen. En die mensen die moeten iets van mij meekrijgen, ik ben nu eenmaal docent. Maar als ik in de taal blijf hangen van het Boekenland, waar ik ben opgegroeid, dan haken ze terecht af. Dus ik moet wel! Ik ga dus op onderzoek uit in Computerland en hoop er op dat ik hier en daar gegidst zal worden door mensen die al meer of volledig zijn ingeburgerd, of door hen die hier geboren zijn…
Ik wil gaan onderzoeken welke nieuwe media ik kan gaan integreren in mijn lessen, en vooral hoe! Wat is zinvol, waar schiet je door?

Ik ben benieuwd wat het mij en anderen op gaat leveren!

11 gedachtes over “Toetermuur entering computerland!

  1. Ach, op het gebied van straattaal kunnen ze nog wel iets van mij leren…maar het gaat mij vooral om het vertrouwd zijn met sociale media en er op een nuttige manier gebruik van maken, om de stof die ik over moet brengen, zo optimaal mogelijk over te brengen. Het gaat me dus niet letterlijk om de taal, wel om het binnenkomen in het goede register.
    Boeken alleen doen het niet meer, hoe je je best ook doet.

  2. Was een extra tip. Ik heb namelijk ook geen idee hoe sociale media gebruikt kan worden voor educatieve doeleinden.
    Ik heb wel eens een WIKI moeten maken, een Wikipedia pagina, laten we zeggen ipv een werkstuk.tui

    • Ow er ging iets mis. Ik was nog niet klaar.

      Een blog schrijven ipv een opstel kan natuurlijk ook.

      Welk vak doceer je eigenlijk?

  3. ik geef les in het MBO, en dan in de richting zorg en maatschappelijke dienstverlening. (wat vroeger SPW was, zo’n beetje) Mijn lessen zijn vooral op het gebied van communicatie en beeldende vorming, ik doe loopbaanbegeleiding, dat soort dingen. Heel breed eigenlijk.

    • Heb een keer allerlei kranten artikelen moeten verzamelen, over 1 onderwerp. Vervolgens moesten we een soort analyse maken per artikel. Bijvoorbeeld aangeven of het artikel pro of contra was etc.
      Tegenwoordig kunnen nieuws feiten een heel eigen leven gaan leiden op twitter. Verschillende tweets verzamelen over
      een onderwerp en deze testen op betrouwbaarheid etc.

      Als mijn ‘ideeën’ zijn eigenlijk steeds een variant op een papieren versie.

  4. Maar wel heel leuk om even op frisse ideeën gebracht te worden. Ik heb laatst een cursus geïntroduceerd via een videoboodschap, gewoon een kneuterig filmpje dat ik met de camera thuis had opgenomen. Dat viel wel goed. Ik zit ook te denken aan bloggen met een groep, of een virtueel discussieforum. Maar ook frontaal lesgeven (wat ik bijna niet meer doe, omdat ik daar zelf de concentratie nauwelijks voor op kan brengen, omdat je een groep voor je neus bijna weg ziet vallen) moet met behulp van een digi-bord, waar je af en toe een filmpje tussendoor doet, of een powerpointje. Hoe dynamischer hoe beter, maar je moet je doel natuurlijk niet voorbij schieten. Ik voel me zo nu en dan ook een beetje een kind in de snoepwinkel, met al die mogelijkheden!

    • Zo’n digibord lijkt me echt geweldig. Op veel basisscholen wordt dat tegenwoordig ook al gebruikt.
      Ja het moet natuurlijk niet alleen leuk zijn, ze moeten er ook iets van leren. Maar het schrijven van een blog bijvoorbeeld vereist toch wel enige competenties. Je kan ze een blog laten schrijven in de vorm van een betoog of juist een uiteenzetting. Zelfs wanneer ze vrij gelaten worden in de vorm kunnen er eisen gesteld worden, bijvoorbeeld een goede onderbouwing door middel van bronnen etc.
      Misschien kan jij de kinderen via de computerwereld, kennis laten maken met de boekenwereld.

  5. Wat leuk, dat docenten echt moeite doen om socialmedia in hun lessen te betrekken. Ben benieuwd hoe je het gaat aanpakken… :) Ik kan je er helaas niet mee helpen. Ben dan wel verslaafd, maar geen ervaring met lesgeven e.d. Succes en welkom!

  6. Dank je wel, Eva! Maar misschien is juist de inbreng van een verslaafde voor mij van belang: de meeste van mijn leerlingen kan zich geen leven voorstellen zonder Pingen, Twitteren of Hyves…om er maar een paar te noemen. Als ik vertel dat ik als kind nog naar de tv moest lopen om hem op het andere kanaal te zetten, dan kijken ze me aan alsof ze water zien branden. Oeh, nu zeg ik wel heel veel over mijzelf …XD
    Maar ik vind het van belang om in hun wereld mijn informatie binnen te brengen. Dus ik studeer lekker door en ga het steeds leuker vinden.

Geef een reactie

