Hoe groen is het gras?

Verandering van omgeving is voor mij vaak een bron van energie of inspiratie. Hiermee bedoel ik niet jobhoppen, knipperlicht relaties of verhuisdrang, in tegendeel zou ik zelfs willen roepen, ik toon in dat opzicht weinig behoefte aan verandering. Tevredenheid en trouw zijn termen die ik met mezelf associeer. Mijn huis hoeft niet groter en mooier ondanks dat ik geregeld prachtige plekjes tegenkom. Voor een paar euro meer ga ik niet naar een andere baan, ondanks dat me zo nu en dan wel een worstje wordt voorgehouden. Ook een relatie inruilen voor een nieuw exemplaar ligt niet in mijn lijn van verwachting, het is goed zo. Het gras is hier groen zat.

Nee wat ik bedoel is dat nieuwe vrienden of kennissen zeer verfrissend kunnen werken, nieuwe inzichten kunnen geven. Er zijn nieuwe verhalen of andere meningen te horen. Deze kunnen op hun beurt weer de bron vormen voor verandering of, op zijn minst, een zwengel geven aan het denkproces hierover. Om deze reden vind ik “social media” een mooi gegeven. Uiteraard wordt er een hoop onzin gebezigd maar er worden ook zeker wel zinnige dingen geschreven. Naar mijn mening ben ik wel meer een volger dan een initiator hierin. Reageren op mededelingen vind ik heerlijk en geregeld denk ik dan “hoe kom je er op?”. Er gaat geen dag voor bij of ik lig gniffelend in mijn bed, of er klinkt een lachsalvo achter mijn pc vandaan. LMAO, LOL of ROFLOL volgen.

Je zou dan kunnen verwachten dat het ook een doel op zich zal zijn, om deze onbekende bekenden in het echt te ontmoeten. En daar bereik ik dan weer de graskant van het groene sappige weiland of verschijnt er een waarschuwingsbordje voor schrikdraad. Dat hoeft voor mij dan weer niet speciaal. Niet dat ik er iets op tegen heb, zeker niet, niet bang voor het onbekende of zo, maar wel een kleine angst dat iemand ineens een gezicht of geluid krijgt wat me tegen zal vallen of, nog erger, dat ik de ander tegen val. Ik vind het een mooie gedachte bij bijvoorbeeld twittervrienden, door mij twienden genoemd, dat je met elkaar communiceert ongeacht geslacht, kleur, uiterlijk, geloof e.d., het valt of staat meestal puur bij het geschreven woord. De kans is aanwezig dat wanneer deze persoon naast je zou wonen of werken of in de tram zitten, je er geen woord mee zou wisselen. Ik deel dan ook niet de uitspraak van koningin Beatrix van een paar jaar geleden dat we minder communiceren. Ik ben van mening dat we anders zijn gaan communiceren.

Ondank mijn huivering heb ik al het genoegen mogen hebben enkele van deze nieuwe “vriend(inn)en” te ontmoeten en … dat is geenszins tegengevallen. Ik zal echter nog steeds niet snel het initiatief nemen, het gras is hier groen zat, waarom het risico lopen dat het gras aan de andere zijde net wat minder sappig is dan het op het eerste gezicht lijkt?

Een aantal jaren geleden heb ik mij bezig gehouden met een weblog, waar ik na vele blogs bij gebrek aan motivatie en inspiratie mee ben gestopt. Nu zijn het mijn twienden die mij mijn vingers doen jeuken. Een aantal van hen blogt en over het algemeen is dat geen moeite of straf om te lezen of om op te reageren. Zo komt het dan ook dat ik, na een lichte aarzeling, mij uit mijn weiland begeef om eens te proeven van het andere grasland aan de overzijde. Ik laat het gras, na een grondige herkauw mijnerzijds, over mijn smaakpapillen gaan, en ik moet zeggen … is van een goed jaar, ligt lekker in de mond, het smaakt naar … naar … meer!

Een gedachte over “Hoe groen is het gras?

  1. Twiend Rob! Zo leuk om eens een stukje van jouw hand te zien! Dit is toch een leuk initiatief van Suus een blog waar je af en toe kan bloggen maar toch niet helemaal van jezelf, volgens mij helemaal op jouw lijf geschreven. :)

    Ik snap wel je gevoel voor het ontmoeten van andere tweeps. Ik was er eerst ook wel huiverig voor, het is nu zo leuk saampjes wat als dat veranderd. En dan? Maar ik moet zeggen de tweeps die ik heb ontmoet tot nu toe waren in het echt allemaal zoals op twitter. Kan bijna ook niet anders, je deelt zoveel in je leven met twitter. Met sommige tweeps heb ik nog beter contact dan met sommige vrienden.

    Succes met bloggen, Rob!

Geef een reactie

