Hey kids: leave them teachers alone!

Een aantal weken geleden bevatte het programma EenVandaag een item over agressie tegen leraren in het voortgezet onderwijs. EenVandaag had een onderzoek gehouden onder bijna 1700 mensen die werkzaam zijn in het voortgezet onderwijs, waaronder 1350 docenten. Uit het onderzoek bleek onder andere dat 49% van de ondervraagde docenten en personeelsleden de afgelopen drie jaar te maken heeft gehad met verbaal geweld, waaronder doodsbedreigingen. 10% is slachtoffer geworden van fysiek geweld, zoals slaan, schoppen en het gooien van zware voorwerpen tegen het hoofd. 21% van de slachtoffers van verbaal geweld heeft een scheldende of dreigende ouder tegenover zich gehad.

Ik vond de reportage schokkend. Niet omdat ik denk dat de gemiddelde middelbare school tegenwoordig een soort Teletubbieland is. Ik bedoel: ken je YouTube, dan ken je ook de op mobiele telefoons gemaakte filmpjes van compleet door het lint gaande leerlingen en leraren die het – ten overstaan van een klas gniffelende leerlingen – nog net niet in hun broek doen. Nee, ik was vooral in shock door het volgende onderzoeksresultaat:

Eén op de drie incidenten met verbaal of fysiek geweld in het voortgezet onderwijs gaat de doofpot in.

Ik hoop intens dat u nu een sentiment in de orde van “what the F*CK??!!” overvalt. Een normale respons van de schooldirectie zou mijns inziens zijn: kom je één keer aan mijn leraar dan word je geschorst, kom je een tweede keer aan mijn leraar dan zoek je maar een andere school. Maar niets daarvan. Scholen blijken hun financiering te ontlenen aan het aantal leerlingen en als je een leerling aanspreekt op wangedrag, dan zouden zijn of haar ouders zo maar kunnen beslissen om hun kind van jouw school te halen. Een ware doofpotcultuur dus, allemaal vanwege the almighty euro. Het is een gotspe.

WAARSCHUWING: hier volgt een verhaaltje uit de oude doos, van een oude doos.

Picture this… Hoofddorp, 1990. De locatie: het Haarlemmermeerlyceum, scholengemeenschap voor MAVO, HAVO, VWO. SoSoSuus zit in 5 VWO. Op een dag wordt klasgenoot R. door de conrector, meneer H., uit de klas gehaald voor een goed gesprek op de gang. Dat is natuurlijk spannend, dus de aandacht wordt verplaatst van de lesstof naar het gangtafereel. De leerlingen die het gangtafereel door het raam kunnen aanschouwen zien dat R. de conrector (toen al in de 50, zo schat ik, en twee koppen kleiner dan R.) een schop geeft. Het was nog wekenlang onderwerp van gesprek: die had niemand zien aankomen, de conrector al helemaal niet. Toegegeven: R. was een enorme junk, hij verkruimelde namelijk aspirines en deed die in zijn joints, maar toch. De school was in rep en roer! Die ene keer dat ik keihard de deur dichtsloeg toen ik er uit werd gestuurd bij Maatschappijleer was er in ieder geval niks bij.

Hoe anders gaat het er aan toe in 2011. Eén van de docenten die meedeed aan het EenVandaag onderzoek kreeg van een leerling een kogelbrief op haar bureau. Een ander kreeg van de desbetrefende leerling te horen dat deze wel wist waar haar kinderen op school zaten… En de directie zat erbij en keek ernaar. Mijn maag maakte een halve draai. Wat moeten deze leraren zich ontzettend onveilig voelen op hun school. En wat zijn het een helden dat ze desondanks hun leven wijden aan het onderwijzen van kinderen!

Voor zo’n schooldirectie die de andere kant opkijkt heb ik echt geen goed woord over. Iedere fatsoenlijke baas zorgt ervoor dat zijn werknemers een veilige werkomgeving hebben en pakt misstanden aan, óók als dat geld kost! En wat te denken van de veiligheid van de andere leerlingen? Leraren zijn degenen die voor een schamel loontje de huidige generatie moeten klaarstomen voor de toekomst en verdienen ons respect. Je hoeft geen Einstein te zijn om te snappen dat kinderen, ook oudere kinderen, grenzen nodig hebben en dat zij altijd zullen proberen om die grenzen op te zoeken en er overheen te gaan. Dus directies: stel die grenzen, handhaaf ze en laat verdomme zien wie de baas is op school. Handen af van leraren!! Zo niet, dan hoop ik van harte dat alle ouders van leerlingen die zich normaal kunnen gedragen hun kind van school halen en op een school doen waar ze het wél snappen.

14 gedachtes over “Hey kids: leave them teachers alone!

  1. Ook hier in België is dit een opkomend probleem. Steeds vaker halen dit soort zaken het nieuws en idd, scholen lijken er niets aan te doen. Recent was er nog een leerkracht die een marrokaanse student op zijn plaats zette, als gevolg daarvan werd de gehele familie opgetrommeld om de leerkracht een pak rammel te geven. Echt schandalig dat zo’n zaken gebeuren. Als ik later kinderen heb en die gaan naar school, dan vind ik dat ze juist discipline en respect moeten tonen tov hun leerkrachten, doen ze dit niet, dat ze dan maar op hun plaats gezet worden.

    Spijtig genoeg is het op veel vlakken zo dat geld blijkbaar belangrijker is geworden dan het welzijn van mensen.

  2. Denk dat er weinig scholen zijn waar het wel gesnapt wordt. Als ik kijk hier in Rotterdam. Kinderen op de basisschool kennen tegenwoordig al nauwelijks grenzen. Vanuit huis worden er al weinig grenzen gesteld. Dit wordt alleen maar erger wanneer kinderen naar de middelbare school gaan, en verder. Denk dat scholen ook weinig maatregelen treffen omdat ze niet willen dat de kinderen op straat komen te staan. Echter zullen veel van deze kinderen alsnog “slecht” terecht komen.

  3. IEMAND moet toch beginnen met die grenzen? Je zit meer uren op school dan dat je (wakker) thuis bent, dus ik vind het niet meer dan normaal dat de school dan maar de norm oplegt, als ouders het niet kunnen… Het is dat, of lijfstraffen! ;-)

    • Niet dat ik de methode die scholen nu hanteren juist vind, maar wat zou jij ervan vinden wanneer een onderwijsinstelling jouw opvoeding ondermijnt? Daar krijg je die agressieve ouders van die docenten bedreigen etc. Vervolgens gaan de kinderen ook weer meer uithalen naar de docenten, omdat ze weten dat de ouders toch achter hen staan. Het is moeilijk uit deze cirkel te ontsnappen.

  4. Maar als je je kinderen geen grenzen stelt, kun je dan nog wel spreken van opvoeding? Ik vind niet dat het falen van ouders zo’n uitwerking zou mogen hebben op het reilen en zeilen op school. De school is de baas op school. Punt.

    • [blockquote]Maar als je je kinderen geen grenzen stelt, kun je dan nog wel spreken van opvoeding?[/blockquote]

      Dat is een goede vraag. Maar niet het punt. Als dat het punt zou zijn, dan zouden niet de kinderen op school gestraft moeten worden, maar de ouders.
      Natuurlijk, de school is de baas op school, maar zo simpel ligt het niet. Ja, euro’s vangen zal meespelen. Maar door de kinderen op school te houden neemt de school verantwoordelijkheid.

    • Maar als je je kinderen geen grenzen stelt, kun je dan nog wel spreken van opvoeding?

      Dat is een goede vraag. Maar niet het punt. Als dat het punt zou zijn, dan zouden niet de kinderen op school gestraft moeten worden, maar de ouders.

      Natuurlijk, de school is de baas op school, maar zo simpel ligt het niet. Ja, euro’s vangen zal meespelen. Maar door de kinderen op school te houden neemt de school verantwoordelijkheid.

  5. Ja, maar jij zegt “opvoeding ondermijnen”, Nadia. Ik zeg: die ouders mogen blij zijn dat IEMAND hun kinderen opvoedt… ;-)

    Sowieso ben ik niet voor meteen van school sturen. Ik zeg: 1e keer schorsen, 2e keer van school sturen. Ondanks dat kinderen tegenwoordig misschien minder regels krijgen opgelegd, weet ik bijna zeker dat vrijwel ieder kind het verschil tussen goed en fout weet. Als je de eerste keer over de schreef gaat en geschorst wordt, weet je dus wat je niet meer moet doen. Het is nog altijd een keuze om je te wel of niet te gedragen.

    Ik denk trouwens dat hier wel al op de basisschool een begin mee zou moeten worden gemaakt…

    • Misschien is het in jouw ogen geen opvoeding, maar het is de opvoeding waar deze ouders voor kiezen.
      Ik geloof ook dat iedereen intrinsiek weet wat goed en slecht is. Niet iedereen ziet echter in waarom het beter is goede dingen te doen dan slechte.
      Voor mij is het wat korter geleden dat ik in 5VWO zat, en geloof me, wanneer je gedrag vertoont waar je voor geschorst kan worden, zal de schorsing als beloning gezien worden, niet als straf. Aandacht zoeken op de verkeerde manier.
      En daar staat de tiener, op straat, zonder diploma.

  6. Ja, ik snap je punt wel, maar toen ik tiener was kon ik dat ook (op dit punt, niet op alle punten). Maar ja, als dat je niet geleerd wordt… Dus vandaar mijn aanvullend pleidooi: vroeg beginnen en korthouden die handel!

  7. Ik heb ooit nogal dreigende teksten op een bord in school aangetroffen, daar foto’s van gemaakt en mijn toenmalige manager gevraagd de stappen naar de politie te ondernemen. Hij deed dit echter niet. Ik heb het toen zelf maar gedaan. Werd me niet in dank afgenomen, want :”Dit soort dingen los je binnen de school zelf wel op” was het commentaar. Inmiddels enige managers later, worden de zaken veel serieuzer aangepakt. We hebben namelijk met ons team aangegeven dat we ons niet serieus genomen voelen als dreigementen met: “Ach, die kinderen, ze bedoelen het niet zo” worden afgedaan.

Geef een reactie

