Vroeger was alles beter…

Mijn eerste echte blog die ik schrijf om ook echt te bloggen.
Normaal schrijf ik wat gevoel van me af, sla dit op op me laptop en verder doe ik er weinig
meer mee. Om te beginnen dus even een simpel onderwerp om even in te komen.
Maar goed ik ga een poging wagen. Dit om "mijn vroeger" en "mijn heden" samen te voegen.
Hoe ik dit bedoel kom je na het lezen van me blog wel achter.

Maar goed.. Vroeger was dus alles beter..

Ik hoor het mensen zo vaak zeggen, nou ja eerder klagend uitkramen.
Vroeger zou alles beter zijn geweest, vroeger ging alles makkelijker.
Het grappige is dat ik hiermee niet eens doel op de oudere van nu, de bejaarde
of de mensen met al veel levenservaring. Nee, je hoort het uit monden komen die zelf
nog geen 20 levensjaren mee gaan. Eigenlijk is dit niet eens meer grappig, dit is in mijn ogen
gewoon zwaar lachwekkend! 

Wat is dan vroeger voor jullie...
Is dit vroeger toen paps en/of mams je fruit uit een potje nog voor schotelde. Of meer een vroeger
als in "Toen ik nog buiten aan het crossen was op me racefietsje." Ook kan ik nog dichter bij de
tijd gaan denken en dan meer in de richting van "Ik krijg die Nikes van me ouders want iedereen
op school heeft ze." Als dit jullie vroeger is in jullie ogen, dan snap ik niet waar al dat geklaag
steeds vandaan komt.

Echt vroeger, pak weg 50 jaar geleden, toen was het minder ingewikkeld ja, maar nog steeds niet
makkelijker! Het was minder ingewikkeld omdat je niet de nieuwste mobiel persee moest halen.
Maar niet makkelijker want elkaar bereiken als je even weg was kon niet, zelfs niet in noodgevallen!
Dit alleen om een voorbeeld te noemen want verder heeft deze blog niet het doel om over echt
vroeger te praten.

Vroeger als in jullie ogen vroeger, daar wil ik toch wel even wat over kwijt.
De vroeger waar jullie het over hebben heet in mijn wereld gewoon "kind zijn".

Ik ben meer van de gedichten als het om mijn gevoel gaat, dus bij deze plaats ik gewoon een gedicht.
Probeer de achterliggende boodschap ervan te begrijpen. Probeer te kijken hoe je "jou vroeger"
misschien wel kan terug krijgen in "jou heden". 

*****

Een kind,
een eigen karakter,
een eigen gedrag.

Een kind,
zonder zorgen,
genieten van elke dag.

Een kind,
laten zien wie het is,
trots op wat het kan.

Een kind,
geen besef van tijd,
fantasie als levensplan.

Een kind,
rennend en spelend,
opzoek naar avontuur.

Een kind,
een eigen fantasie.
een nieuwe belevenis, elk uur.

Een kind,
durft zonder twijfel,
doet op gevoel zonder denken,

Een kind,
neemt zoals het is,
lacht bij de kleinste geschenken.

Een kind,
leeft zoals het leeft,
geniet van de kleine dingen die het heeft gedaan.

Een volwassene,
zeurend, verlangend naar vroeger,
neem hier gewoon een stukje voorbeeld aan!

*********

Hiermee sluit ik ook eigenlijk gelijk mijn blog af.
Want als je de boodschap hieruit niet kan halen, vind ik dat je de boodschap er gewoon
niet uit wilt halen. Blijf dan maar heerlijk terug denken aan vroeger terwijl je klaagt
over het heden. Maar dat is mijn mening...
Want de echte dingen die er toe doen gaan niet over je vrienden, je leven, je spullen of de
maatschappij.. Vul de rest zelf maar in!

Geef een reactie

